Nya Hygiene Performance Care Wall: Unik väggabsorbent som lever upp till hygienkraven i sjukvårdslokaler

Sjukvårdsmiljöer är ofta bullriga eftersom många ytor är hårda och reflekterande. I dag är det välkänt att buller orsakar ökad stress bland sjukvårdspersonalen och att det även är negativt för patienterna. Med Ecophons nya väggabsorbent som uppfyller sjukvårdens högt ställda krav på hygien finns nu möjlighet att i större utsträckning minska problemet med höga ljudnivåer.

Den nya väggabsorbenten för vårdmiljöer, Ecophon Hygiene Performance Care Wall har den högsta ljudabsorptionsklassen, klass A. Väggabsorbenten är helt resistent mot mögel och bakterier och tål vanliga rengöringsmedel och desinfektionsmedel.

– Detta är en unik väggabsorbent, skapad för att stå emot avancerade rengöringsmetoder samtidigt som den säkerställer en god ljudmiljö. Detta i sin tur bidrar till välbefinnande hos både besökare och dem som arbetar i lokalerna, säger Ecophons konceptutvecklare av vårdmiljöer Maria Quinn, som även är legitimerad sjuksköterska.

Ljudabsorbenterna är helt återvinningsbara och består till över 70 procent av återvunnet glas vilket bidrar till ett lågt koldioxidavtryck. Vidare är alla ljudabsorbenter i Ecophons produktsortiment för vårdmiljöer, liksom alla Ecophons ljudabsorbenter, både lätta viktmässigt och lätta att installera.

– Hårda och reflekterande ytor är en stor utmaning för sjukvården. Med moderna lösningar kan man minska patienters och anställdas utsatthet för stress, förbättra kommunikationsmöjligheterna och möjliggöra bättre sömn utan att kompromissa med hygienen, säger Maria Quinn, Ecophon.

Genom att addera väggabsorbenter till ljudabsorberande undertak kan sjukhus förhindra oönskade ljudreflexer och därmed få en bättre taluppfattbarhet. Den utvecklade ljudmiljön bidrar till att patienter får bättre förutsättningar för tillfrisknande och att de får sova gott, samtidigt som den möjliggör för vårdpersonal att kommunicera på ett tydligt sätt.

För mer information (endast press):

Maria Quinn,Konceptutvecklare Vårdmiljö, Ecophon

E-post: maria.quinn@ecophon.se