8 av 10 får i sig för lite frukt och grönt

En ny undersökning från analysföretaget Attityd* visar att 8 av 10 svenskar mellan 18-65 år får i sig för lite frukt och grönt, sett till Livsmedelsverkets rekommendationer. 7 av 10 anger att de skulle vilja öka dagsintaget och 6 av 10 skulle gärna dricka nypressad juice för att få i sig mer frukt och grönsaker. Nu lanserar Brämhults "Drick mer grönsaker", en ny produktserie med tre grönsaksbaserade juicer.

Hälsotrenden växer sig allt starkare och allt fler pressar sina egna juicer och hälsodrinkar för att på ett enkelt sätt få i sig råa grönsaker. I Brämhults presseri finns en lång tradition i att pressa färsk frukt och dessutom har man pressat morötter ända sedan 1947. Nu tar man steget längre in bland grönsakerna.

– Tanken är att fylla grönsaksjuicerna med spännande och hälsosamma ingredienser som stärker kroppen och får dig att må bra, säger Helen Mellde Helmfridsson, marknadschef på Brämhults.

Lättillgänglig hälsoboost

De nya juicerna som kompletterar den rena morotsjuicen är rödbeta med ingefära, citron och äpple samt fänkål med vetegräs, äpple och citron. De grönsaker som juicerna pressas av är rika på antioxidanter och näringsämnen. Dessutom anses de vara hälsofrämjande på olika sätt: rödbeta används traditionellt för att sänka blodtrycket, ingefära har tusenåriga anor inom asiatisk hälsomedicin och fänkål sägs bryta ner fett och öka matsmältningen. Trendgrödan vetegräs är fylld av antioxidanter och används för detox, medan morötter kan hjälpa huden att bli brun.

– Vi vill nå en ung, medveten målgrupp som vill få i sig något nyttigt då och då. Alla vet ju att man ska äta grönsaker men det är inte alltid så lätt att göra. På det här sättet blir det både gott och enkelt, säger Helen Mellde Helmfridsson.

Alla grönsaksjuicerna pressas som vanligt så nära konsumtionstillfället som möjligt, fem dagar i veckan. För att pressa vetegräset har Brämhults fått använda helt ny press.

– Vetegräset odlas året runt hos Nyttogrönt i Munka-Ljungby. Varken de eller vi visste hur man skulle pressa det på bästa sätt. Men nu har vi lärt oss och juicen är helt fantastisk, säger Helen Mellde Helmfridsson.

Vill du veta mer? Kontakta Brämhults marknadschef Helen Mellde Helmfridsson på 070-977 45 22 eller Stina Haglund, produktchef, på 070-977 45 67

*Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget Attityd. 400 personer mellan 18-65 år (ur en panel på 70 000 svenska medborgare) har svarat på frågor om frukt, grönt och juice.

Brämhults tillgodoser behovet av färska juicer, smoothies och fruktdrycker i Sverige och övriga Norden. Till Brämhult kommer 400 ton citrusfrukter och morötter i veckan, som pressas och levereras efter beställningar varje arbetsdag. Det finns inget lager med färdig juice; kunderna dricker en juice som är gjord så nära konsumtionstillfället som möjligt, om de inte pressar frukten själva hemma förstås.