Försäljningsrekord för ebm-papst både i Sverige och internationellt

Försäljningsrekord för ebm-papst både i Sverige och internationellt

ebm-papst som är världens ledande tillverkare av fläktar och elmotorer rapporterar ett historiskt omsättningsrekord för det senaste räkenskapsåret. Totalt för koncernen uppgick försäljningen till 1,38 miljarder Euro (en omsättningsökning med 5 %), och även för Sverige blev det ett omsättningsrekord med en försäljning på 286 miljoner kronor. I Sverige har ebm-papst ett 60-tal medarbetare och totalt har koncernen ca 10 500 anställda.

Varje år producerar ebm-papst närmare 50 miljoner fläktar och motorer vid koncernens sjutton produktionsanläggningar. Sortimentet omfattar ca 14 500 olika produkter och försäljningen bedrivs i närmare 60 länder.

ebm-papst pekar på en långsiktig satsning inom forskning och utveckling med ett starkt fokus på energieffektiva produkter som en viktig förklaring till den kraftigt ökade försäljningen. Under det nuvarande räkenskapsåret beräknas ca 72 miljoner Euro satsas på FOU.

Nytt försäljningskontor i Växjö

I Sverige satsar ebm-papst på ett nytt försäljningskontor i Växjö som ett led i målsättningen att ytterligare befästa marknadspositionen. Det nya kontoret öppnades i augusti och utgör bas för ebm-papst försäljning av EC-lågenergifläktar för ventilation i främst Småland, Blekinge och på Öland. Sortimentet omfattar bl a takfläktar, aggregatfläktar, kammarfläktar och isolerade fläktar för kanalanslutning. Försäljningsansvarig på det nya kontoret är Nicklas Sjögren som närmast kommer från en position på Växjö Energi AB som projektledare för fjärrvärmeutbyggnaden.

För mer information kontakta:

Anders Carlsson, Marknadsinformatör, tel 010-454 44 32, anders.carlsson@ebmpapst.se