En ny generation Eaton Ellipse ECO UPS ger avsevärda energibesparingar

En ny generation Eaton Ellipse ECO UPS ger avsevärda energibesparingar

Det diversifierade tillverkningsföretaget Eaton Corporation lanserar i dag den senaste versionen av sin bäst säljande produkt, Eaton Ellipse ECO. Med sin EcoControl-funktion ger den nya och förbättrade Ellipse UPS energibesparingar på upp till 25 procent jämfört med produkter från föregående generation. Det uppnås tack vare att EcoControl automatiskt kan inaktivera kringutrustning när huvudenheten stängs av.

Ellipse ECO ger kompakt kraftskydd för företagets olika elektroniska utrustningar, till exempel datorer, arbetsstationer, telefonutrustning och kassaterminaler. Liksom sin föregångare har Ellipse ECO offline-topologi och skyddar kontorstillämpningar mot de vanligaste typerna av störningar, till exempel strömavbrott, kortvarig över- och underspänning.

- Ellipse har funnits på marknaden i mer än tio år och miljontals enheter har sålts inom Europa och Mellanöstern. Därigenom har den blivit en av de viktigaste och bäst säljande produkterna i UPS-branschen" säger Christophe Jammes, produktchef vid Eatons Power Quality Division, EMEA. "Med den nya, förbättrade modellen och dess EcoControl-funktion kan vi nu erbjuda avsevärda energibesparingar på upp till 25 procent. Detta ger extra värde och besparingar för våra kunder.

EcoControl-funktionen finns tillgänglig för UPS:er med USB-anslutning och aktiveras och konfigureras med hjälp av den medföljande krafthanteringsprogramvaran. UPS:en är utrustad med ett huvuduttag för en bordsdator och ett eller två EcoControl-uttag för mindre viktig kringutrustning.

Kunderna kan också dra nytta av Ellipse ECO:s avancerade överspänningsskydd, en funktion som är unik för Eatons produkter.

- Kunderna förväntar sig två saker av en UPS: Reservkraft och kraftskydd. Förutom reservkraften ger Ellipse ECO kraftigt skydd mot skadliga strömstötar, oavsett om de kommer från åska eller andra störningar, säger Jammes.

- Ellipse ECO är också en mycket tillförlitlig UPS, vilket bekräftas av att den uppfyller IEC 61643-1, den internationella standarden för överspänningsskyddande enheters säkerhet och prestanda.

Platt utformning möjliggör många användningsområden

Ellipse ECO är extra platt och har många olika monteringsalternativ, t.ex. ett vertikalt lådformat för montering under ett skrivbord, ett horisontellt skrivbordsställ för användning under skärmen liksom möjlighet till rack- eller väggmontering med de monteringssatser som finns som tillval. Liksom tidigare modeller innebär det kompakta formatet att Ellipse ECO enkelt kan installeras i miljöer med begränsat utrymme.

Det finns fem modeller med olika effekt: 500, 650, 800, 1200 och 1600 VA. 500-, 650- och 800-modellerna har fyra uttag, tre med överspänningsskydd och batterireservkraft och ett med överspänningsskydd. 1200- och 1600-modellerna har fyra uttag med både överspänningsskydd och batterireservkraft och fyra med överspänningsskydd. Denna UPS kan fås med franska (FR), Schuko (DIN) eller IEC standarduttag.

Ellipse ECO är kompatibel med alla de vanliga operativsystemen för persondatorer, Windows, Linux och Mac OS X. De senaste uppdateringarna för krafthanteringsprogramvaran kan hämtas från Eatons webbplats. UPS:en har också en obegränsad garanti för den anslutna utrustningen i händelse av skador på grund av spänningsvariationer.

Eaton Ellipse ECO finns tillgänglig från juni 2011 och ersätter Ellipse ASR.