Eaton levererar miljonte ställverket fritt från okända klimatfarliga gasen SF6

Eaton levererar miljonte ställverket fritt från okända klimatfarliga gasen SF6

STOCKHOLM, SVERIGE. Kraftförsörjningsföretaget Eaton har levererat sitt miljonte ställverk helt fritt från svavelhexafluorid (SF6), en av världens mest aggressiva växthusgaser. Milstolpen visar att det finns fungerande alternativ för elbranschen – trots att EU länge menat motsatsen.

2014 förbjöd EU användningen av den extremt potenta växthusgasen SF6 i många produkter. Bland annat i tennisbollar, sportskor, bildäck och flerglasfönster. Men SF6, som enligt Naturvårdsverket kan stanna kvar i atmosfären upptill 3 200 år och ärcirka 23 500 gånger farligare än koldioxid, förblev tillåten som isolations- och brytmedium i till exempel ställverk, transformatorer och strömbrytare för hög- och mellanspänning.

Argumentet var att det saknas kostnadseffektiva och pålitliga SF6-fria alternativ som möter kraftindustrins stora efterfrågan. Men nu har Eaton visat att det är möjligt. Bolaget levererade nyligen sitt miljonte SF6-fria ställverket.

- Det här är en historisk milstolpe för Eaton, både som bolag och i vårt engagemang att få bort SF6. Vi visar elbranschen och beslutsfattarna att det inte finns några hinder för ett grönt teknikskifte. Våra SF6-fria ställverk har en lägre totalkostnad än många SF6-lösningar och vi levererar till tusentals anläggningar världen över. Att ställa om handlar bara om ren vilja, säger Fredrik Regnell, Sverigechef Eaton Electric AB.

Den historiska miljongränsen av levererade enheter passeras samma år som bolaget 60-års jubilerar med sina ställverk.

- Ända sedan 1960-talet har Eaton lett utvecklingen av SF6-fria mellanspänningsställverk och vi fortsätter att vara dedikerade i att leverera hållbara produkter med hög driftsäkerhet och att ge den bästa supporten till våra kunder, säger Fredrik Regnell, tf. Sverigechef Eaton Electric AB.

SF6-förbud i ställverk prövas på nytt
EU ser nu åter över förordningen för fluorerade växthusgaser med det primära syftet att minska användningen, för att kunna nå utsläppsmålet. Senast den 31 december 2022 ska kommissionen ha lämnat en rapport om behovet och effekterna av skärpta föreskrifter. En översyn av användningen av SF6 i nya ställverk och i nya små delade strömbrytare har redan blivit klar, men ännu finns inget lagförslag om ett utökat SF6-förbud.

Läs mer om svavelhexafluorid (SF6):

Läs mer om Eatons SF6-fria ställverk:

Om Eaton

Eaton ger kraft åt företag världen över. Vår mission är att förbättra livskvalitet och miljö genom användning av teknik och tjänster för energihantering. Vi ser till att det som har betydelse fungerar. Vi tillhandahåller hållbara lösningar som hjälper våra kunder att hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft på ett säkert, effektivt och pålitligt sätt. Eaton omsättning 2019 var 21,4 miljarder USD. Eaton har cirka 97 000 anställda och säljer produkter i ca 175 länder.