Eaton lanserar nytt SF6-fritt mellanspänningsställverk

Eaton lanserar nytt SF6-fritt mellanspänningsställverk

Det nya kompakta ställverket Xiria NGX passar för applikationer för energidistribution som kräver högre ström- och kortslutningseffekt. Xiria NGX använder luft utan tryck vilket sänker behovet av underhåll och därmed den totala ägandekostnaden.

I januari 2024 godkände EU:s ministerråd nya regler för att möta målen i Parisavtalet. Dessa innefattar bland annat en utfasning av mellanspänningsställverk beroende av SF6-gas, med start 2026. Eatons nya mellanspänningsställverk Xiria NGX är SF6-fritt och uppfyller de nya reglerna.

Xiria NGX bygger på den SF6-fria tekniken i Eatons beprövade Xiria-serie och använder luft utan tryck som isoleringsmedium i en svetsad tank av rostfritt stål som är förseglad hela livslängden. Detta är inte bara bättre för miljön, utan minskar också behovet av underhåll och därmed den totala ägandekostnaden (TCO).

Eatons Xiria-serie har varit etablerad på marknaden för mellanspänning i över 20 år.
För att möta efterfrågan på ställverk med högre energikapacitet ökar den nya NGX-serien ström- och kortslutningskapaciteten för Xiria-serien från 630 A och 20 kA till 1250 A respektive 25 kA. De modulära facktyperna täcker ett spänningsintervall från 3,6 kV till 24 kV, vilket ger användare flexibiliteten att enkelt skala upp från en lägre märkspänning i linje med det föränderliga behovet i deras applikation. Samtidigt gör den kompakta formen, baserat på 500 mm-fack, att golvytan utnyttjas maximalt.

Minimalt underhåll och låg TCO
Den nya plattformen för gasisolerade ställverk (GIS) använder ren och tillförlitlig teknik, där de primära delarna är inrymda i en svetsad tank av rostfritt stål utan övertryck. Tanken, som är IP65-klassad och är livslångt förseglad, säkerställer att kopplingskomponenterna inte utsätts för miljöpåverkan, vilket gör dem praktiskt taget underhållsfria. Branschtester under tuffa förhållanden har visat att Xiria-teknikens minimala underhållskrav bidrar till en låg TCO under en produktlivslängd på över 40 år.

– Xiria NGX kombinerar innovativ, hållbar teknik med hög klassificering för ställverk i ett kompakt format, vilket gör den till det perfekta valet för den som vill installera och glömma. Det gäller oavsett om det används för att uppgradera gammal infrastruktur, förstärka eller bygga ut befintliga nät eller för att säkerställa säker och tillförlitlig kraftdistribution i nya nät, säger Jesper Jelivi, försäljningschef för kommersiella och industriella byggnader på Eaton.

Xiria NGX erbjuder ett komplett sortiment av ställverk, från effektbrytarfack till sektionering för samlingsskenor och mätfack. Smarta ställverkslösningar som bygger på ström- och spänningssensorer finns också tillgängliga, tillsammans med en omfattande uppsättning av ytterligare alternativ. NGX är dessutom en av få ställverksplattformar som för närvarande erbjuder motoriserad fjärrstyrning av både effektbrytare och frånskiljare.

Om Eaton

Eaton är ett intelligent energihanteringsföretag som verkar för att förbättra livskvaliteten och miljön för människor globalt. Vi tillverkar produkter för datacenter, kraftförsörjning, industri, kommersiella byggnader, maskintillverkning, bostäder, flyg- och mobilitetsmarknaden. Vi styrs av vårt engagemang att göra affärer på rätt sätt, att verka hållbart och att hjälpa våra kunder hantera energi ─ idag och långt in i framtiden. Genom att dra nytta av globala tillväxttrender för elektrifiering och digitalisering påskyndar vi planetens övergång till förnybar energi. Vi bidrar till att lösa världens mest akuta energihanteringsutmaningar och bygger ett mer hållbart samhälle för dagens människor och kommande generationer.

Eaton grundades 1911 och har varit noterat på New York-börsen i mer än ett sekel.
Vi rapporterade intäkter på 23,2 miljarder 2023 och har kunder i mer än 160 länder. För mer information, besök www.eaton.com. Följ oss på Twitter och LinkedIn.