Easyfairs publicerar verksamhetsrapport: ”A Journey into the Future of Events”

Easyfairs publicerar verksamhetsrapport: ”A Journey into the Future of Events”

Internationella mötes- och mässarrangören Easyfairs har publicerat sin senaste verksamhetsrapport för åren 2018–2019, som fokuserar på hur företaget förändrar branschen genom att ”easifiera” besökarnas och utställarnas upplevelser.

Rapporten har rubriken ”A Journey into the Future of Events”, vilket anspelar på företagets mission och tagline ”Visit the Future”. Easyfairs-koncernens vd och grundare Eric Everard inleder rapporten med att reflektera över vad som driver förändringen inom eventbranschen. Hans slutsats är att människor alltid kommer att vilja mötas och samverka ansikte mot ansikte och få uppleva innovationerna själva: ”De kommer att säga: ’Jag gillar teknik men jag vill ta på den!’” Så länge tekniken gör upplevelsen av att ”vara där” mer tillfredsställande har eventbranschen en fantastisk framtid.

Easyfairs redovisade en fortsatt stark tillväxt i EBITDA för räkenskapsåret 2018–2019 (16,8 %). Rapporten beskriver vidare några viktiga höjdpunkter och bedrifter de två senaste åren, däribland:

Företaget gjorde flera strategiska förvärv, bland annat de återkommande industrimässorna All About Automation (AAA) och Forum Maschinenbau (FMB) i Tyskland, Packaging Première i Italien, Building Holland i Nederländerna och Futurebuild i Storbritannien samt Aesthetics Media-portföljen med live-event och publikationer.

Genom förvärvet av Made in Asia och Retro Made in Asia utökade Easyfairs sitt eventnätverk ”Heroes” för tecknade serier, sci-fi och fantasy.

Easyfairs expanderar också eventportföljen organiskt genom Geo-kloning.Till exempel lanserades School Education Transformation Technology (SETT), som startades i Sverige, i belgiska Namur och Gent.

Nya lanseringar var bland annat PLD Paris, som vänder sig till inköpare av premiumdryckesförpackningar.

Easyfairs introducerade och förbättrade tekniska innovationer för att ”easifiera” kundupplevelsen, till exempel med Smart Badges, EasyGo och My Easyfairs.

Easyfairs stärkte sin position som en av världens 20 främsta eventarrangörer.

Easyfairs arrangerar idag 220 mässor i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Kina, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA). Easyfairs driver dessutom 10 mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Nekkerhal – Mechelen, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Venray, Göteborg, Malmö och Stockholm).

Koncernen har drygt 750 anställda och omsatte under verksamhetsåret 2018–2019 drygt 171 miljoner euro.

Besök vår webbplats för mer information: www.easyfairs.com