Nu blir Early Bird emissionsfritt i Stockholm

Nu blir Early Bird emissionsfritt i Stockholm

Early Bird tar ännu ett steg i sitt långsiktiga miljö- och klimatarbete mot målsättningen att senast 2030 genomföra alla leveranser i hela landet emissionsfritt. Tillsammans med distributionsbolaget Premo når Early Bird 2 miljoner stockholmare och från och med nu kommer alla hemleveranser av paket som går med Early Bird att vara emissionsfria last-mile, det vill säga utan utsläpp.

Utvecklingen mot emissionsfria leveranser har gått med rasande fart och bara tre år efter det första elfordonet köptes in så är hela fordonsflottan i Stockholm elektrifierad. Det här gör att alla last-mile leveranser från någon av de 30 distributionscentralerna i Stockholm idag sker med elfordon, cykel eller med gåvagn. Early Bird når idag totalt över 52% av alla hushåll i Sverige emissionsfritt last-mile.

”Stort tack till vår leverantör Premo, samt deras ägare Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet som tillsammans investerat i en hållbar framtid. Vi är helt säkra på att både konsumenter och kunder kommer att uppskatta detta väldigt mycket och att det kommer visa sig att seriösa aktörer som investerar i hållbarhet är det rätta valet.” – Pelle Lönn, VD på Early Bird.

På Early Bird ser vi satsningen på helt emissionsfria leveranser i Stockholm som ett steg på vägen mot en helt emissionsfri distribution. Det här är också ett steg på vägen för att tillsammans med våra distributionsbolag säkerställa att vi även ute i landet inom de närmaste åren når målsättningen med helt utsläppsfria leveranser.

Emissionsfritt vs. fossilfritt?

En emissionsfri transport släpper inte ut några växthusgaser alls i framförandet av fordonet till skillnad från en transport med fossilfria drivmedel där det släpps ut växthusgaser och partiklar vid förbränning av biomassan och i produktionen av drivmedlet. Till emissionsfritt räknas elfordon, fordon som drivs med vätgas eller muskelkraft.

Early Bird hämtar och lämnar paket vid din dörr! Vi kommer med det du har beställt online – och plockar upp dina returer när det behövs. Vi når nästan alla i Sverige, från glesbygd till storstad, och jobbar hela tiden på att bli ett ännu bättre val för både människa och miljö.