Ny plattformslösning förebygger angrepp på molnapplikationer

Ny plattformslösning förebygger angrepp på molnapplikationer

Dynatrace lanserar nu Security Analytics som bygger på Dynatrace befintliga plattform och ska hjälpa organisationer att bättre försvara sig mot hot i hybrid- och multimolnmiljöer. Den nya lösningen använder Dynatrace AI-motor Davis som kombinerar prediktiv och kausal AI-teknik för att ge säkerhetsanalytiker det underlag som behövs för att kunna prioritera och undersöka hot och sårbarheter.

Security Analytics använder Dynatrace AutomationEngine för att skapa automatiseringar och arbetsflöden så att analytiker kan bedöma effekten av en attack, hitta indikationer på attacker (IOC) eller automatiskt utlösa ett svar.

Senare i år kommer Security Analytics också att inkludera generativa AI-funktioner som en del av Dynatrace planerade utökning med hypermodal AI. Genom att kombinera Davis hypermodala AI, exakta svar baserade på sammanhang och intelligent automation får säkerhetsanalytiker möjlighet att proaktivt försvara sig mot nya cyberhot.

– I dag är hoten snabbt påkomna och föränderliga och därför svåra att skydda sig emot. Det gör att organisationer riskerar att drabbas av cyberattacker som kan orsaka stor skada för verksamheten och äventyra kunders förtroende. Med Dynatrace Security Analytics kan analytiker snabbt undersöka och verifiera vad som hänt och utnyttja observerbarhet och säkerhetsdata i sitt rätta sammanhang. Genom att kombinera den typen av ny säkerhetsanalys med vår plattforms övriga funktioner för applikationssäkerhet kan våra kunder arbeta i vetskap att deras hybrid- och multimolnmiljöer är väl skyddade, säger Steve Tack, SVP, Product Management på Dynatrace.

Helhet och sammanhang är avgörande
Säkerhetsanalytiker förlorar ofta mycket tid när osammanhängande verktyg och processer kräver omfattande insatser av medarbetarna. Det kan leda till att varningar inte undersöks på månader eller år vilket förstås innebär betydande risker för organisationen. Många arbetsteam förlitar sig också på traditionell säkerhetsinformation och händelsehantering, eller SIEM-lösningar, som övervakar loggdata för att hitta IOC. Den typen av data saknar en avgörande sak – sammanhang, som exempelvis den underliggande molninfrastrukturen och applikationstopologin. Att inte kunna se helheten gör det svårt att använda SIEM-lösningar för att påskynda en utredning eller identifiera och försvara sig mot cyberhot.

Dynatrace Security Analytics ger helhet och sammanhang genom att underbygga svaren och automatiseringen med loggar, mätvärden, spår och topologi, samtidigt som datakontexten hålls intakt. Det gör det möjligt för säkerhetsteam att identifiera och undersöka hot som kan vara omöjliga att lokalisera enbart från loggar. Dessutom lägger Security Analytics till andra säkerhetsfunktioner för Dynatrace-applikationer vilket inkluderar:

• Runtime sårbarhetsanalys – ger realtidsdetektering och prioritering av sårbarheter som finns i produktionsmiljöer.

• Runtime applikationsskydd – upptäcker och blockerar vanliga applikationsattacker, som SQL-injektion, kommandoinjektion och JNDI-attacker.

Dynatrace Security Analytics är tillgängligt för kunder i dag. För ytterligare information, besök Dynatraces webbplats eller blogg.