Stabil återhämtning för Dynamic Code

Stabil återhämtning för Dynamic Code

– ökad tillväxt på 59 procent och minskade kostnader med närmare 60 procent

Det innovativa självprovtagningsbolaget Dynamic Code rapporterar en tillväxt på 59 procent under det andra kvartalet i år jämfört med föregående år. Nettoomsättningen ökade till 7,6 mkr (4,8 mkr), rörelsekostnaderna minskades drastiskt med cirka 60% jämfört med fjolåret och rörelseresultatet minskade till -18,1 mkr (-22,9 mkr).

Dynamic Code erbjuder en helhetslösning för självprovtagning, både till vården och direkt till konsument. Om en av tio patienter inom primärvården genomförde tester hemma i stället för att besöka en vårdcentral, skulle det frigöra motsvarande 125 000 arbetsdagar för sjukvårdspersonal årligen. Dynamic Code hanterar hela processen, från labbanalys och resultatförmedling till att koppla samman digitala vårdgivare, myndigheter och konsumenter,

Stort ansvar under pandemin
Med målet att skapa smidigare och snabbare självtestprocesser tog företaget ett stort ansvar under pandemin genom att möjliggöra covidtester i hemmet. Under denna period expanderade Dynamic Code snabbt för att möta det ökade behovet och anpassade verksamheten till att vården skulle förlita sig på självtester i större utsträckning, även efter pandemin. Även om självtester har etablerats på marknaden, har det inte skett i den stora utsträckning som förutspåddes i samband med pandemin. Det gjorde att styrelsen för ett år sedan rekryterade en ny vd med uppdrag att minska kostnadskostymen och satsa på kärnverksamheten för att bygga en långsiktig och stabil tillväxt.

Drastiska kostnadsbesparingar under året och satsning på kärnverksamheten
Förändringsarbetet har drivits på styrelsens uppdrag med en ny vd, Emilie Erhardt Winiarski, sedan ett år tillbaka. Det senaste året har ett stort omställningsarbete genomförts för att skapa långsiktiga förutsättningar för lönsamhet och fokus har legat på att få i gång basaffären.

Kvartalet i korthet

• Fokus på e-handel har givit tydligt resultat för bolagets tillväxt som ökade med 59% jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
  • Nettoomsättningen ökade under andra kvartalet till 7,6 mkr (4,8 mkr), och rörelseresultatet blev -18,1 mkr (-22,9 mkr). Samtidigt har långsiktiga besparingar för lokalhyra med 22 mkr fördelat på 3 år realiserats.
  • Rörelsekostnaderna minskades med 27,8 mkr jämfört med samma kvartal 2022 då omsätllningsarbetet startade. På årsbasis kommer totala rörelsekostnader minskat med ca 60%.
  • Avslutat hyresavtal för befintliga lokaler och laboratorium efter förhandling med hyresvärd samt nya lokaler har signerats vilket ger en nettobesparing på 22 mkr.
  • Lansering av white label test FSH (klimakterietest) och samarbete med Womni. Dessutom nytt samarbete med Klamydia.se och Min Doktor.

Siffrorna för det här kvartalet är ett kvitto på att bolaget är på rätt väg och att det går att växa verksamheten långsamt men sunt. Den senaste tiden har präglats av fortsatt omställningsarbete där vi har gjort flera framsteg både vad gäller kommersiella satsningar och effektiviseringar. Nu satsar vi på e-handel och återvänder till vår kärnverksamhet som ger våra kunder möjlighet att kontrollera sjukdomar och utföra hälsotester ur ett preventivt syfte. Något som är extremt efterfrågat samt sparar pengar för vården, säger Emilie Erhardt Winiarski, vd Dynamic Code.

Ny styrelseordförande vald
I och med att bolaget nu gått in i en ny fas har Mats Holmfeldt utsetts till ny styrelseordförande i Dynamic Code AB (publ), samtidigt som grundaren Anne Kihlgren tillsammans med Johan Thiel och Petter Edfeldt omvaldes som ordinarie ledamöter.

– Under pandemin skalade vi upp verksamheten i rekordfart för att möta det ökade behovet i samhället. Under det senaste året har vi visat att vi kan återanpassa verksamheten och satsa på kärnverksamheten i ett dramatiskt förändrat marknadsläge. Nu går vi in i en mer stabil men väldigt spännande fas med långsiktiga tillväxtmål. Mats Holmfeldt har erfarenheter inom expansion, finansiering och notering av bolag som kommer vara mycket värdefulla för vår fortsatta resa. Det är med varm hand jag lämnar över ordförandeklubban till Mats och jag ser fram emot ett spännande samarbete, säger Anne Kihlgren, tidigare ordförande och grundare av Dynamic Code.

För mer information, kontakta:
Emilie Erhardt Winiarski, vd Dynamic Code
emilie.erhardt@dynamiccode.com

Fakta om Dynamic Code

Dynamic Code är ett healthtech-bolag som erbjuder diagnos- och hälsotestlösningar med självprovtagning. Detta sker till vården och direkt till konsument genom en plattform som kombinerar fysiskt prov med digital hantering. Med hjälp av DNA-teknik och en digitala helhetslösning får kunderna säkra diagnoser och uppföljande vård, effektivt och säkert. Vi har ett tydligt mål: Att ge människor mer kontroll över sin hälsa genom att erbjuda vården säkra diagnoser.

Emilie Erhardt Winiarski

Presskontakt VD

Vår drivkraft är att omsätta den senaste forskningen till användbara produkter för ökat välmående och bättre hälsa.

Dynamic Code är ett healthtech-bolag som erbjuder diagnos- och hälsotestlösningar med självprovtagning. Detta sker till vården och direkt till konsument genom en plattform som kombinerar fysiskt prov med digital hantering. Med hjälp av DNA-teknik och en digital helhetslösning får kunderna säkra diagnoser och uppföljande vård, effektivt och säkert. Vi har ett tydligt mål: Att ge människor mer kontroll över sin hälsa genom att erbjuda vården säkra diagnoser.

Dynamic Code

Wallenbergs gata 1