Magnus Böcker ny styrelseordförande i Dustin; Per Eriksson tillträder som koncernchef

Magnus Böcker, koncernchef på OMX, går in som styrelseordförande i Dustin Group AB. Per Eriksson, som tidigare var arbetande styrelseordförande, tillträder som koncernchef. Förändringarna är ytterligare ett steg i den pågående internationella expansionen. Under 2007 gick Dustin Group in i Danmark och under 2008 planerar Dustin att etablera sig i Norge och Finland. Den svenska verksamheten leds fortsatt av Andreas Ståhl.
– Magnus Böcker har en gedigen erfarenhet av internationell expansion som passar mycket väl in i vår agenda för Dustins fortsatta utveckling. Vi ser fram emot samarbetet med Magnus i hans nya roll som styrelseordförande och med Dustins förstärkta koncernledning, säger Stefan Linder, Partner på Altor.

Dustin AB är Sveriges största e-handlare enligt en undersökning genomförd hösten 2007 av tidningen Internetworld. Företaget, med Altor som huvudägare, omsatte drygt tre miljarder kronor under det senaste verksamhetsåret och växte under året med 26 procent.
– Dustin är ett välskött bolag med stor potential som nu är inne i ett spännande skede i sin utveckling. Efter min tid som styrelsemedlem ser jag nu fram emot att som styrelseordförande vara med på denna spännande resa, säger Magnus Böcker.

Per Eriksson, som under året verkat som arbetande styrelseordförande, kommer nu att tillträda som koncernchef. Per har en omfattande internationell bakgrund inom IT-branschen, bland annat från positioner som Nordenchef och Europachef för Dell och Dell|EMC.

I samband med förändringarna blir Andreas Ståhl, som idag är Sverigechef för Dustin AB och Dustin Home AB, även COO i koncernen. Övriga medlemmar i koncernledningen är Lars Bräuner, vd för Computerstore A/S, Göran Lindö, ansvarig för affärsutveckling samt Marie Degerman, Group controller.

Under 2007 genomfördes också förvärvet av danska Computerstore A/S – ett bolag som utsågs till bästa återförsäljaren i Danmark 2007 av tidningen Computerworld.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Eriksson, CEO och koncernchef, Dustin Group AB, tel: 070- 249 07 42

Dustin är Nordens ledande återförsäljare av IT- och hemelektronikprodukter på Internet och telefon. Försäljningen sker i Sverige, Danmark och Norge och kunderna utgörs av företag, offentlig sektor och privatpersoner. Dustins konkurrensmedel är sortiment, snabbhet och service. Sortimentet omfattar mer än 200 000 produkter - från surfplattor, datorer, server och nätverk till bildskärmar, skrivare, mobiltelefoner, datorkomponenter samt programvaror och tjänster.  Koncernen har 450 anställda och omsätter 4,5 miljarder SEK. Huvudägare är riskkapitalbolaget Altor. Mer information på www.dustin.se

Relaterat innehåll