Unghästverkstaden, som drivs av Björn Svensson och Frida Seger, blir kunskapsambassadörer för Dunstan.

Unghästverkstaden blir ambassadör för Dunstan

Dunstan fortsätter sitt arbete mot att lansera försäkringar för häst och gård under december 2021. Nu knyter man till sig Unghästverkstaden, som drivs av Björn Svensson och Frida Seger, som kunskapsambassadörer. ”Kunnigare hästägare ger friskare hästar och kan även ge lägre premier”, säger Stefan Fur, Dunstan AB.

Det nystartade bolaget Dunstan har som strategi att fokusera på kunniga hästägare.

– Ju mer hästägarna kan, desto fler skador kan vi förebygga och därmed kan premierna hållas lägre, säger Stefan Fur.

– Därför kommer vi att arbeta med att sprida kunskap på många olika sätt. Det är bra för alla - i synnerhet hästarna.

Björn Svensson som driver Unghästverkstaden är en av Sveriges mest anlitade unghästutbildare och har haft stora framgångar på bland annat unghästchampionat. Många talangfulla unga hästar har börjat sin bana hos Björn. Men framförallt står Unghästverkstaden för en hästhållning och utbildning där hästens välmående alltid har högsta prioritet.

“ Vi som har hästar har också ansvaret för att ge dem ett hästliv värt att leva. Ju mer vi kan och lär oss, desto bättre hästägare blir vi. Jag delar Dunstans vision om att kunskap och förebyggande åtgärder ska löna sig. Men framför allt ger det mer välmående och friskare hästar.“ säger Björn.

Via Dunstans plattformar kommer teamet på Unghästverkstaden dela med sig av av allt från säker hästhantering, skötsel och ridutbildning till smarta tips som kan komma väl till hands oavsett vilken typ av häst man har.

“ Vi är glada över att ha fått med så skickliga och inspirerande hästmänniskor i Dunstan. Unghästverkstaden, med Björn i spetsen sprider kunskap och erfarenheter med både glädje, igenkänning och humor.“ säger Stefan Fur

"Med rätt kunskap kan man förebygga skador och sjukdomar. En gedigen grundutbildning skapar dessutom förutsättningar för att både häst och ryttare får en trygg och glädjefull vardag tillsammans."