Margareta Bäckström mottar diplom från Dunstans ordförande Anders Mellberg

Hon vann Årets Hästvän 2024

Nu har juryn bestående av Malin Baryard-Johnsson, Remy Nilsson och Emelie Broman Tegelberg kommit fram till ett beslut. Bland över 420 nomineringar var det en som stack ut lite extra: "En riktigt fin hästvän med en genuin passion för att engagera sig i hästvärlden, oavsett vem du är eller vilka förutsättningar du har så finns hon alltid där och hjälper och ger massa kärlek till sina adaptrar." och juryn var enhällig i sitt beslut: Årets Hästvän 2024 är Margareta Bäckström, hopptränaren från Sundsvall.

Margareta Bäckström har ett förflutet som hoppryttare på internationell nivå, men har idag sitt största fokus på att utveckla sina elever och deras hästar. Hon är VD för företaget Stall Killigrew som ligger i Matfors strax söder som Sundsvall där hon också driver sin verksamhet. Hos Margareta erbjuds en unik möjlighet för barn som inte har möjlighet att skaffa en egen ponny att ändå göra en tävlingssatsning genom Killigrew Academy. Margareta driver även en ponnyridskola och håller rid-och träningsläger.

–Ditt sätt att sätta hästvälfärden i centrum har också väckt stor uppmärksamhet genom att du alltid ge hästen möjlighet att få ett långt och innehållsrikt liv i er verksamhet. Det krävs mycket tid, kärlek och känsla för att lyckas med det du gjort under så många år och fortfarande gör! säger Anders Mellberg, ordförande Dunstan, när han under måndagskvällen överlämnade priset till Margareta.

– Jag är i chock, men väldigt hedrad och stolt. Hela livet har handlat om hästar. Jag fick min första ponny som sexåring, och jag är 54 nu, och har alltid haft häst, säger Margareta till nyhetskanalen Heja Sundsvall.

Det som gör Margareta Bäckström till en värdig vinnare av Årets Hästvän 2024 är hennes stora engagemang i sina elever, hennes fokus på god hästhållning och hästhantering men framför allt hennes tro på att alla är värda en chans, oavsett vilka förutsättningar du har.

Utmärkelsen innebär också att Dunstan kommer följa Margaretas arbete under året som kommer. Genom Dunstans kanaler kommer Margareta kunna sprida sina kunskaper och klokheter till en större publik och förhoppningsvis kommer Dunstan och Margareta inspirera till en positiv förändring både i stallklimatet för både människorna och hästar.

Vad är Årets Hästvän?

Vad är Årets Hästvän? Det finns många vardagshjältar som bidrar till ett bättre häst- och gårdsliv. Stallkompisen som tar kvällsfodringen, tränaren som ger allt, eller den passionerade hästvännen? Alla känner vi någon som gör det lilla extra, och de förtjänar att hyllas! Därför drog Dunstan igång utmärkelsen Årets Hästvän, för att lyfta fram dessa hästvänner.