​Duni vinner två prestigefyllda produktdesignpriser

​Duni vinner två prestigefyllda produktdesignpriser

Dunis designer för konsumentprodukter, Simi Gauba, vinner det prestigefyllda Red Dot Award och Golden A 'Design Award för designen av Pebble Bagasse-serien.

Produktserien Pebble Bagasse, som lanserades i februari 2015, består av engångstallrikar och skålar gjorda av materialet bagasse. Kollektionen kombinerar en unik och elegant design inspirerad av den organiska formen på lena småstenar, så kallade ”humble pebbles”. Materialet som används är samtidigt både naturligt och förnybart då det är en biprodukt av sockerrör som bryts ned på endast åtta veckor vid kompostering.

Red Dot Award och A' Design Award anses båda vara två av de största och mest erkända professionella designtävlingarna i världen. Båda juryer framhävde att Simi Gaubas design var intelligent och en skapelse av kompromisslös kompetens och betydande mod och därmed utgör ett utmärkt bidrag till konst, vetenskap, design och teknik.

"Jag är djupt hedrad", säger Simi Gauba. "Jag hade som mål att skapa tallrikar och skålar som var organiska och flytande i sitt uttryck och som samtidigt kombinerade funktionalitet och hänsyn till miljön. Utmärkelserna framhäver att mitt arbete med Pebble Bagasse lyckades. För mig personligen betyder det mycket eftersom det visar hur engagerade vi är att hitta nya sätt att kombinera visuell estetik med miljövänliga material."

VD Thomas Gustafsson kommenterar också:
"Jag gratulerar Simi Gauba för ett utmärkt utfört arbete. Priserna är ett bevis på det ambitiösa arbete vi gör på Duni. Vi vill göra skillnad med våra produkter genom att bidra med form, funktion och toppmoderna material."

Priskategorier och utställningar

Utmärkelserna för Pebble Bagasse Collection ges i kategorin "Engångsprodukter" för A’ Design Award och ”Bordsservis och köksredskap” för Red Dot Award.
Produktserien kommer att ställas ut på Mood Museum i Como, Italien 18-25 april 2015 i samband med A 'Design Award-ceremonin. Den kommer också att ställas ut på Red Dot Museum i Essen, Tyskland.