Duni Group fyller 75 år och uppdaterar en ikon

Duni Group fyller 75 år och uppdaterar en ikon

Allt började med en kopp, så en kopp får även symbolisera vår resa. Duni Group fyller 75 år i år och det är dags att fira vårt förflutna – och vår framtid. Därför tar vi tillbaka en älskad gammal vän, in i framtiden.

Hur viktigt det än är att känna till vår historia och att fira våra framgångar, är det allra viktigaste vart vi är på väg. Var vi kommer att vara om 75 år? För att symbolisera vår resa framåt, har vi tagit tillbaka en symbol, till och med en ikon, även om det är en ödmjuk sådan.
Du känner säkert igen den från fotbollsplanernas sidlinjer, från skolpicknickarna och från cafeteriorna i idrottshallarna. Den enkla plastkoppen med ett öra. Vi har skapat en ny version av den för att symbolisera en framtid med cirkulära lösningar, smarta materialval och stark design.

Cirkulära lösningar

”Prototypen har en form som även påminner oss om Dunis första vikta pappersmugg av vaxpapper och den klassiska oktagonala skålen Octaview, i en omarbetad form för 3D-printteknik, och som visar upp den naturliga färgen från råmaterialet”, säger Karolin Larsson, produkt- och konceptdesigner, Duni Group.

”För design in i framtiden och design för cirkulär ekonomi behövs samarbete, att våga satsa och ifrågasätta befintliga metoder, att “avlära” oss orsaken till att något inte går, att omfamna imperfektioner och att inte fixera oss vid en enda lösning. Omfamna och välkomna det okända”, säger Karolin Larsson.

Koppen är inte i produktion, det är ingen kommersiell produkt, utan en symbol för vår resa framåt. Tillsammans skapar vi morgondagens bästa matupplevelser.

Om Duni Group

Duni grundades 1949 och började marknadsföra vaxade pappersmuggar. Namnet ”Duni” vann en namntävling för tissue-servetter, och för tankarna till känslan av mjukt dun. Under 1950-talet fokuserar produktionen på vidare bearbetning av företagets papper. Servetter med flerfärgstryck var huvudprodukten. Idag är Duni Group en av de ledande aktörerna inom hållbara och innovativa koncept för det dukade bordet, take-away och matförpackningar.

Läs mer om vår historia