Gå direkt till innehåll
Dryft tar position för socialt hållbart företagande i tjänstesektorn - Betalar full lön under föräldraledigheten för samtliga medarbetare

Pressmeddelande -

Dryfts vision är att revolutionera hantverksbranschen genom att knyta samman ett modernt kundfokus med en ledande medarbetarupplevelse, understött av digital innovation. En grundpelare i Dryfts vision och strategi är en övertygelse om att socialt hållbart företagande kommer vara nyckeln för nästa generations framgångsrika tjänstebolag.

Vi lever just nu i en tid då morgondagens tjänstebolag håller på att växa fram, inte bara i hantverkssektorn utan i hela samhället. Tjänstesektorn befinner sig precis i tvärsnittet där ny teknik, nya kundförväntningar och en föränderlig arbetsmarknad möts. Här finns det viktiga vägval att göra och vi väljer att bygga Dryft med medarbetaren i centrum. Det gör vi inte bara för att vi tror det gagnar våra medarbetare och samhället i stort utan även för att vi tror att det är rätt investering på lång sikt, genom att lyfta våra medarbetare kan vi skapa den bästa kundupplevelsen och få utväxling på digital innovation - säger Magnus Petersson VD och medgrundare Dryft

Jämställdhet är ett av Dryfts fokusområden och här lanserar bolaget nu en föräldraförmån som ger medarbetarna upp till 100% av lönen 6 månaderna av föräldraledigheten under barnets 18 första månader

Hantverksbranschen sysselsätter drygt 400.000 människor där var fjärde person är under 30 år vilket skapar en plattform för att förändra beteenden hos den yngre generationen. Samtidigt kämpar hantverksbranschen med haltande jämställdhet, där utvecklingen går långsammare än samhället i övrigt.

Ett ojämnt uttag av föräldraledighet är ett stort strukturellt hinder för långsiktig jämställdhet i samhället och med över 90% manliga medarbetare och lågt uttag av föräldraledighet är hantverksbranschen just nu en del av det problemet. Samtidigt vill många familjer dela jämnare på föräldraledigheten men hindras av ekonomiska faktorer. Den trenden vill Dryft vara med och bryta genom att lansera en föräldraledighetsförmån som ger upp till 100% av lönen i 6 månaderna av föräldraledigheten under barnets första 18 månader

“Att vi nu ger samtliga medarbetare möjligheten att vara hemma med 100% av bibehållen lön i sex månaderna är ett led i vår satsning på att skapa ett bättre liv för dig som medarbetare på Dryft, och en del av vårt arbete att skapa en modern, inkluderande och tolerant hantverksbransch.” - fortsätter Magnus

“Att skapa förändring är inte bara att prata om jämställdhet, även om det är extremt problematiskt att branschen endast har ca 2% kvinnor i hantverkarroller, så är det uppenbart att jämställdhet uppnår vi genom att lyfta kulturen och toleransen inom branschen, och om vi inte erbjuder en bättre arbetsmiljö för hantverkarna så kommer vi aldrig lyckas." - avslutar Magnus