PG Andersson med co-driver Anders Fredriksson höll konkurrenterna långt bakom i årets näst sista Rally SM-tävling i Linköping med teamets BMW 1M utvecklad för bio- och syntetiska bränslen.

DRIVE VXO håller sensationellt tempo under Rally-SM i Linköping med fossiloberoende moderna bränslen

DRIVE VXO Motorsport-föraren och dubbla juniorvärldsmästaren PG Andersson med co-driver Anders Fredriksson höll ett mycket starkt tempo i årets näst sista Rally SM-tävling i Linköping med teamets svenskbyggda BMW 1M som är utvecklad för bio- och syntetiska bränslen.

Ett mindre tekniskt problem innebar ett för tidigt stopp på tävlingen, men stärkta av farten på vägarna runt Linköping fortsätter teamet tillsammans med VXO FUELS AB arbetet att göra moderna bränslen tillgängliga på ett bredare plan för såväl motorsport som gatbruk.

- Farten PG höll under tävlingen i Linköping där han ledde klassen med nära halvminuten och var framför de flesta fyrhjulsdrivna bilarna är ett kvitto på att vi är på rätt väg med vår svenskbyggda bil och motorkoncept som gör det möjligt att prestera på absolut högsta nivå med fossiloberoende moderna bränslen, säger Hans Bååth, vd för DRIVE VXO.

PG Andersson låg inom räckhåll på en topp fem-placering totalt när ett tekniskt problem uppstod med bara två sträckor kvar av East Sweden Rally i Linköping, en standardkomponent från originalbilen som fallerade.

- Självklart är det frustrerande att bryta i ledning. Men bilen har varit riktigt snabb, jag trivs bra med den och samarbetet inom teamet fungerar väl. Dessutom har vi hittat fler områden att hämta mer fart och det känns inspirerande inför framtiden, säger PG Andersson.

Bilen PG Andersson tävlar med DRIVE VXO Motorsports BMW 1M 1,6T som är utvecklad tillsammans med svenska leverantörer för att kunna drivas av flera olika bränslen och ingår i VXO FUELS utvecklingsarbete med moderna bränslen för förbränningsmotorer.

VXO FUELS AB, ett systerföretag till förarutbildningsföretaget DRIVE VXO AB, har som affärsidé är att erbjuda bränslen med maximal prestanda året runt producerat med hållbara processer och råvaror från närområdet.

DRIVE VXO Motorsports nästkommande planer kommer att avslöjas senare under året.