Ovan ser man exempel på lättinstallerad stöld- och köldskyddad förvaring.

Landets kommuner köper fler cykelgarage än någonsin tidigare

Senaste året har försäljningen av cykelgarage till kommuner ökat med flera hundra procent och förfrågningarna bara ökar, säger Robert Kjellman som är försäljningsansvarig på Dooman Teknik.

Vad tror du denna utveckling beror på? - Först och främst löser ju cykelgaragen en hel del problem som är relaterat till t.ex. personalcyklar och tjänstecyklar men även specialcyklar för inneboende på LSS-hem, menar Robert.

Vilken typ av problem syftar du på då? Ja det är ju ingen hemlighet att cyklandet ökar och att det är svårt att få tillgängliga och säkra förvaringsalternativ för cyklarna. Vi vet också att sedan tidigare har LSS-boenden haft onödigt höga underhållskostnader på sina specialcyklar, just för att dom fått stå utomhus året om och ständigt varit utsatta för väder och vind.

Att garagen är enkla att installera och levereras färdiga att använda, gör nog också att beslut om inköp är enklare att fatta.

Bra finansieringsalternativ

Dessutom gör vi avsevärt fler affärer med kommunerna där man använder sig av det kommunala leasing-bolaget. Ett vettigt alternativ på finansiering som skapar bra förutsättningar att fördela och försvara kostnader på.

Detta bidrar också till att det går mycket snabbare från förfrågan till att garagen står på plats och gör nytta, vilket är positivt för alla involverade, avslutar Robert.

ruppboendet på Tellusgatan, Helsingborg
Här ser man Side by side specialcykel på Tellusgatan, Helsingborg

Förutom att förvara cyklar används garagen med fördel till annan förvaring

Produktion, leveranser och logistik
Lennart Ellerot som är tekniskt ansvarig på Dooman säger att - Det är otroligt kul att garagen blir så uppskattade runt om i landets kommuner och att dom kommer till användning från första dagen. Vi har jobbat ganska hårt de senaste åren för att ta fram modeller och lösningar som passar för t.ex. kommunerna, så det verkar onekligen som vi till viss del prickat rätt säger en småleende Lennart.

Klarar ni av att få fram garage nu när efterfrågan så markant ökat? Ja, än så länge går det bra, vi sitter med egen utveckling och produktion med god kapacitet, därtill har vi väl beprövade logistiklösningar och erfarenhet att jobba med kommunerna sedan mer än 25 år tillbaka i tiden.

Men jag kan ändå rekommendera er som har ett behov av ett eller flera garage att ta en kontakt med oss, för att säkerställa beställningar och leveranser som behöver göras före årsskiftet. Just december är av en rad olika skäl en knepig period när det kommer till logistik, avslutar Lennart.

.

Presskontakt Verksamhetschef 031-696850