Kommunikation är en av IT-branschens stora utmaningar.

Hur man upplever kvalitet på IT-tjänster bygger till stor del på hur bra kommunikationen mellan de olika parterna som är delaktiga i leveransen fungerar.  Det naturliga navet för denna kommunikation är driftleverantören, och att få den fungera så bra som möjligt är en av IT-branschens stora utmaningar.

Vi blir allt mer beroende av ett effektivt IT-stöd för att våra verksamheter skall fungera. IT-stödet byggs upp genom en kombination av IT-tjänster som blir allt mer komplexa.

Många parter involverade

För att t.ex. leverera IT-tjänsten ”Drift av Affärssystem” är man beroende av en mängd olika parter. Vi har programutvecklare som utvecklar systemet, konsulter som sköter implementation och anpassningar, IT-avdelningen eller externa driftleverantörer som sköter drift och support och eventuell expertsupport kanske sköts av tredje part etc.

Bilden blir ännu mer komplex när man plockar in övriga applikationer som man behöver i sin verksamhet, applikationer som utvecklas, anpassas och supportas av ytterligare andra parter. Detta ställer höga krav på såväl interna IT-avdelningar som driftleverantörer.

Bra kommunikation nödvändigt

– Det är viktigt att det finns tydliga gränssnitt och ett bra samarbete mellan alla parter som tillsammans levererar tjänsten till slutkunden, säger Jan Sveide, VD på Donator AB. – Det här kan branschen bli mycket bättre på och vi på Donator arbetar målmedvetet med att hela tiden förbättra kommunikationen med såväl kunder som partners. Vi håller även på att bygga in ett bättre stöd för kommunikation med tredje part i vårt ärendehanteringssystem.

Fördjupat samarbete

Att aktivt arbeta med programutvecklare och implementationskonsulter samt fördjupa samarbetet med partners är en del av strategin. Donator har nyligen tecknat ett samarbetsavtal med Amesto Solutions kring drift av Visma Softwares affärssystem.

– Vi är mycket glada att vi nu fått ett samarbetsavtal på plats med Amesto som ju är Vismas största partner i Norden, säger Torbjörn Hansson, Försäljningschef på Donator. – Vi samarbetar med ett flertal Visma-partners såväl som med Visma Software centralt. Ett nära samarbete mellan konsulter som Amesto, som sköter konfiguration och anpassning av affärssystem, och oss som sköter driften är en förutsättning för att ge kunden bästa möjliga kvalitet och service.

För mer information, var god kontakta:

Jan Sveide, Donator AB, Tel: +46 31 720 31 02, jan.sveide@donator.se
Torbjörn Hansson, Donator AB, Tel: +46 31 720 31 03, torbjorn.hansson@donator.se