Hannes Sabathi från Weingut Hannes Sabathi. Fotokred: Weingut Hannes Sabathi

Familjeföretag från anrik vingård – nu i Domaine Wines portfölj

Vi är stolta att presentera vinerna från familjeföretaget Weingut Hannes Sabathi som nu ansluter Domaine Wines portfölj med viner från familjens vingård, en väl omhändertagen vingård med egna odlingar som drivs i egen regi sedan år 1860. Idag med vinmakare Hannes Sabathi vid rodret.

Här har vi en producent som jobbar med hjärta och kärlek till sin terroir och med främsta fokus på vitvinsproduktion. Det är andra druvsorter som trivs i regionen Styria än i övriga landet, och främst är det sauvignon blanc och chardonnay som odlas här.

Weingut Hannes Sabathi ligger i Gamlitz i södra Steiermark och drivs av familjen sedan 1860. År 2005 tog Hannes Sabathi över och redan från början var hans största fokus att göra viner med tydlig ursprungs-identitet. Med denna kompromisslösa attityd har han tagit på sig en pionjärroll som har lett till utveckling i hela regionen. Hannes Sabathi kallas ofta "Sabathi med rötterna." Smeknamnet visualiseras på etiketterna, men döljer en djupare sanning. Hannes Sabathi älskar sina jordar! Han har lagt ner mycket tid på att bättre förstå samspelet mellan jordmån och druvsort. De viktigaste druvorna som växer i Hannes vingårdar är sauvignon blanc och chardonnay. Han gör även ädelsöta viner.

Jake Kulle, utbildningsansvarig på Gastro Merit, kommer använda Hannes Sabathi Sauvignon Blanc Südstiermark som referens när sommelierstudenter ska lära sig om om Österrike. Han tycker att vinet har en unik druv-typicitet – ett mellanting mellan Sancerre och Nya Zeeland som erbjuder hög kvalitet för liten peng.

Vinodlingarna ligger i regionen Styria, Österrike. Kanske inte en så välkänd region här i Sverige men för österrikarna är det en region som trendar som resmål. Styria lockar många turister med fina cykelvägar, vandringsstråk och inte minst mat och mysiga boenden, här bor man inte på storhotell utan hotellen är mindre och personliga. Och säkerligen serverar de goda viner. Hannes Sabathi är med och påverkar regionens vinutbud och han jobbar även aktivt för att sprida kunskap om regionen utanför landet.

Nu finns fyra viner tillgängliga att köpa i beställningssortimentet på Systembolaget och de kommer även att finnas på vinlistor hos ett urval av restauranger när vi kommit igång med försäljningen, berättar Johanna Ekbrant som är ansvarig för producenten på svenska marknaden.

Kul att känna till:

• Alla vinerna från gården försluts med glaskork.
  • Alla vinerna från vingården är lagringsdugliga, beroende på vin 3-10 år
  • Alla Hannes Sabathi viner är certifierade “SUSTAINABLE AUSTRIA”
  • Hannes Sabathi ingår i STK Classified Wine, 12 vinerier i Südsteiermark som samarbetar och har skapat STK klassificering av de bästa vingårdarna i området (likt VDP i Tyskland).

Vinerna som finns att köpa i Sverige:

Hannes Sabathi Ried Kranachberg Kreuz Sauvignon Blanc

Hannes Sabathi Chardonnay Ried Jägerberg

Hannes Sabathi Sauvignon Blanc Sudsteiermark

Hannes Sabathi Riesling Beerenauslese

Länk till vinerna på Systembolaget:

Domaine Wines bildades 1998 och importerar vin från jordens alla hörn. Genom att leverera bra produkter och ge våra kunder den service som vi själva skulle önskat oss, vill vi alltid överträffa förväntningarna på oss som företag. Domaine Wines Sweden AB är idag ett väletablerat företag, sedan våren 2020 dotterbolag i Galatea-koncernen, i ett tryggt ägarskap under Sveriges största restauranggrossist Martin & Servera, i sin tur ägt av Axel Johnson. Ägarkonstellationen inbjuder till synergier, nya visioner och en fortsatt expansion för vår verksamhet.