Så hanterar du sommarvärmen med små barn

Så hanterar du sommarvärmen med små barn

Sommar är en fantastisk tid för familjer att koppla av och ha kul tillsammans. Men för små barn kan det vara särskilt svårt att hantera värmen eftersom de inte har samma förmåga som vuxna att reglera sin kroppstemperatur eller pigment för att skydda sig mot solens starka strålar.

Som förälder är det viktigt att vara uppmärksam på tecken på värmeslag och att förbereda sig för sol och värmen på ett lämpligt sätt. Att förbereda sig för sommarvärmen kan göra en stor skillnad för barnets bekvämlighet.

Tips för att förbereda sig för varma dagar:

• Se till att barnet alltid har tillgång till vatten och får i sig tillräckligt med vatten under dagen.

• Klä barnet i lätta, lösa kläder som andas och skyddar mot solen.

• Se till att barnet har en hatt eller keps för att skydda huvudet och ansiktet mot solen.

• Undvik att vistas utomhus under de varmaste timmarna på dagen.

• Använd solskyddsmedel med hög SPF och applicera det regelbundet under dagen. Applicera solskyddsmedlet regelbundet under dagen, särskilt om barnet badar eller svettas mycket.

- Det är viktigt att komma ihåg att varma sommardagar ofta innebär stark sol. Barns hud är mycket känsligare än vuxnas då den är tunn och inte innehåller lika mycket pigment, säger Rolf Gustafson, läkare vid Doktor24.

Det finns en tydlig koppling mellan att bränna sig ofta, speciellt i yngre år, och att drabbas av malignt melanom som är den farligaste formen av hudcancer. Beroende på hudtyp är olika personer olika känsliga. Mycket tid i solen ökar också risken för flera typer av hudcancer, även om man inte bränner sig.

- Spädbarn, det vill säga barn under ett år, har nästan inget skydd mot solens strålar och ska helst inte alls vara i direkt solljus. Det bästa solskyddet för dem är kläder, hatt och solglasögon. Det som komplement till skuggande skydd i form till exempel parasoll, soltält eller UV-skydd till barnvagnen, fortsätter Rolf.

Solkräm är givetvis också viktigt men bör användas likt ett extra skydd där kläder inte täcker, SPF är ingen helhetslösning. Vattenfast solkräm, särskilt anpassad för barn med hög solskyddsfaktor (minst SPF 30) rekommenderas varmt.

Solråd för barn upp till ett år:

• Använd tunna kläder som täcker hela kroppen och solhatt.

• Skugga barnet med parasoll, soltält eller UV-skydd till barnvagnen.

• Skydda krypande barn med solskyddsmedel med minst SPF 30 eller högre på de delar av kroppen som inte täcks med kläder.

• Håll barnet inomhus eller i skugga mellan klockan 11 och 15 då solen är som starkast.