Rusning till TBE- vaccinationer: ”Värmeböljan ger en ketchupeffekt ”

Rusning till TBE- vaccinationer: ”Värmeböljan ger en ketchupeffekt ”

Under 2023 rapporterades nästan 600 fall av TBE i Sverige, tre gånger så många som för tio år sedan, ett ovälkommet rekord som tyder på en växande spridning. Plötsligt stigande sommartemperaturer har skapat en kraftigt ökad efterfrågan på TBE-vaccin. Förra året tog vaccinet slut och experter uppmanar nu svenskar att inte vänta för länge med att boka sin vaccinationstid.

– Förra året blev trycket så högt att det uppstod leveranssvårigheter. Vi har försökt ta höjd för detta i år men trycket är stort nu på våra vaccinationsmottagningar så osvuret är bäst, säger Lars Lindstedt, medicinskt ansvarig läkare för vaccination på Doktor24.

En färsk undersökning* visar att hälften av svenskarna har tagit åtminstone en dos av TBE-vaccinet. Dock har bara hälften av dessa slutfört sin grundvaccination med tre doser och mindre än 40 procent har tagit den nödvändiga påfyllnadsdosen. Dessutom visar resultaten att endast sex av tio som tror att de är korrekt vaccinerade verkligen är det. Men Lars Lindstedt har goda nyheter för den som missat en dos.

– Om man redan tagit minst två doser behöver man inte börja om, även om det gått tio år sedan den senaste dosen, man kan helt enkelt fortsätta där man slutade, förtydligar Lars Lindstedt.

Enligt Folkhälsomyndigheten rapporterades 596 fall av TBE under 2023, mer än 3 gånger fler fall än för 10 år sedan.** TBE finns nu i nästa hela landet och nu ökar trycket på vaccinationscentralerna.

– TBE är en allvarlig sjukdom som kan leda till svåra konsekvenser. Lyckligtvis kan vi skydda oss genom vaccination, men det kräver att man fullföljer hela vaccinserien, säger Lars Lindstedt.

För mer information eller intervju med Lars Lindstedt, kontakta Hanna Brenden på mail eller telefon: hanna.brenden@doktor24.se 070 437 70 28

* Pfizer: Pressemeddelande 11 april

** Folkhälsomyndigheten: Sjukdomsstatistik om TBE, maj 2024