Ny tjänst ska överbrygga digital vårdklyfta

Ny tjänst ska överbrygga digital vårdklyfta

Att kunna använda digitala tjänster för att få hjälp med vissa vårdärenden underlättar vardagen och har ibland varit en förutsättning för att överhuvudtaget få vård under pandemin. Tillgängligheten till vård är på många håll bristande och att smidigt få hjälp direkt från hemmet är en stor fördel, inte minst för den som är äldre eller bor långt ifrån vårdcentralen.

Men användandet i de äldre grupperna är fortfarande lågt. Enligt Internetstiftelsens senaste rapport* har bara 1 av 10 pensionärer haft ett digitalt läkarbesök det senaste året, som jämförelse har över 30 procent av 70-talisterna använt en digital vårdapp. I jämförelse med olika digitala vårdtjänster, så som 1177.se och digitalt vaccinationsbevis, har Internetstiftelsen kommit fram till att användningen av en vårdapp utgör den största utmaningen för äldre.

Äldre har goda förutsättningar att bli digitala

Internetstiftelsens rapport visar också att 85% av 40-talisterna är internetanvändare. De som är över 73 år har dubblerat sin dagliga användning av mobilt BankId sedan 2021, 60% använder mobilt BankId varje vecka. Majoriteten äldre har alltså de tekniska förutsättningarna och kompetensen att kunna använda sig av digitala vårdtjänster.

Digital vård - utan app

För att överbrygga åldersklyftan för digitala vårdtjänster lanserar nu Doktor24 möjligheten att ringa in till vårdtjänsten för att enkelt få kontakt med läkare eller sjuksköterska. Tjänsten är fortfarande ”digital” på så sätt att det krävs BankId för att kunna legitimera sig men ingen app behövs och man kan gå över till röstsamtal direkt.

- Att kunna använda digitala vårdtjänster är en frihetsfråga, äldre och boende i glesbygd tillhör de grupper som har allra mest nytta av att enkelt och tryggt få hjälp digitalt, och jag hoppas att möjligheten att ringa in kan fungera som ett avstamp och första steg mot ökad digital frihet, säger Joacim Stalfors, medicinsk chef på Doktor24.

För att använda tjänsten ringer eller sms:ar patienten till ett vanligt telefonnummer och får då ett sms tillbaka med en länk för inloggning. Efter inlogg kan patienten när som helst välja att gå över till ett röstsamtal. Tjänsten finns tillgänglig dygnet runt, alla dagar i veckan.

Vanliga ärenden som ofta kan hanteras digitalt är till exempel urinvägsinfektion, hudåkommor, ögoninfektioner och receptförnyelser. Besöket journalförs och blir tillgängligt för patientens övriga vårdgivare vid behov.