Gå direkt till innehåll
Säkerhetskris, skenande räntor och skyhög inflation - psykologens tips för att hantera oron

Blogginlägg -

Vi lever i en orolig tid och det dagliga nyhetsflödet med hotande säkerhetskris, höjda räntor och energikris kan för många människor leda till en förlamande oro. När omvärlden förändras är det naturligt att känna oro, det är inte farligt men om orostankarna får för mycket utrymme kan de bli ett ytterligare hinder som begränsar vår vardag och som kan leda till svårare psykisk ohälsa.

Ronnie Salo, leg psykolog och leg psykoterapeut på Doktor24, delar här med sig av sina bästa tips för att få kontroll över orostankarna och kunna må så bra som möjligt trots en tuff situation.

Att känna oro

Oro är en naturlig del av att vara människa och alla upplever någon form av oro. Känslan av oro kan uppstå av till exempel förändringar i omvärlden, osäkra situationer eller situationer som är nya, otrygga eller skrämmande. Att ha orostankar behöver inte vara något problem i sig men när vi utgår ifrån att dessa tankar är sanna så börjar våra kroppar reagera för att förbereda oss på det värsta. Oron kan då leda till hjärtklappning, magproblem, sömnlöshet och en känsla av att vara på helspänn.

Det finns många saker som vi inte kan påverka, men vi kan faktiskt påverka vår egen upplevelse av situationen. Känslan av att ha makten över sitt eget liv kommer främst från att ta aktiva beslut, även när alla förutsättningar inte är helt påverkbara. Vi kan också förbereda oss med strategier som kan hjälpa oss att agera i stunder av stress och oro.

– Alla känner vi oro då och då, det är helt normalt. I kristider kan oroskänslan ta en större del av vår tankekraft och då är det extra viktigt att öva på att hantera oron för att inte låta den ta över vår vardag, säger Ronnie Salo, leg psykolog och leg psykoterapeut på Doktor24.

Ta del av fler tips.