källa: pexels.com

Att ta hem sin kattunge – 5 tips från Mjau

I dag släpper Mjau andra avsnittet av sin animerade miniserie Kattungeskolan. Skolans sex avsnitt fokuserar på de vanligaste frågorna bland nyblivna kattägare. Innehållet har Mjau utformat tillsammans med sina 100 000 följare på Facebook, och utvalda katthem.

Andra avsnittet, ”Släppa ut sin katt”, handlar om vad man ska tänka om man vill släppa ut sin kattunge. Här följer en lista på de tips som ges i avsnittet.

Lista: Tänk på detta när du ska släppa ut din katt

1.
Vänta alltid 12 veckor
En kattunge måste vara 12 veckor innan den få tas ifrån sin mamma. Kattungar som skiljs från mamman för tidigt riskerar att bli otrygga. Hämta därför aldrig en kattunge som är yngre än 12 veckor gammal

2. Invänta helgen
Den första tiden med katten är viktig! Om ni har möjlighet, ta gärna hem katten på helgen. På så sätt får hela familjen tid att umgås med den nya familjemedlemmen i lugn och ro. Det bäddar för en trygg hemkomst.

3. Resa säkert
Oavsett om du tar hem din katt till fots, med bil eller buss är det viktigt att din katt fraktas säkert. Kattungen ska placeras i en transportbur, som gärna får täckas över med en filt. Du får aldrig låta din katt vara lös i bilen eller bussen. Det kan betyda livsfara både för dig och din katt. Tänk på att katten kan bli stressad under resan, därför kan det vara bra att ha med hushållspapper och rena handdukar, om olyckan är framme.

4. Vad behövs i hemmet
När din katt kommer hem behöver den en kattlåda, vattenskål, matskål och en korg eller dyna att sova på. Tänk på att många katter föredrar att dricka och äta på olika platser, så gör katter gör i det vilda. Förbered också för hemkomsten genom att göra iordning en trygg plats där kattungen kan vara ifred om den vill dra sig undan.

5. Katter och barn!
Många barnfamiljer väljer att skaffa katt, och det går utmärkt – katter och barn älskar varandra. Men det är viktigt att lära barnet tidigt hur man får behandla en katt. Katter behöver sin sömn och det är viktigt att inte störa en katt som sover eller som vill gå undan. Tänk på att små katter är busiga och har vassa klor. Håll därför kattungen borta från de allra minsta.