Djurens Rätt lägger i en ny växel inför valet i september

I år förvandlas alla djurvänner och konsumenter till väljare. Djurens Rätt kommer inför riksdagsvalet den 14 september bevaka och granska riksdagspartiernas djurpolitik och vallöften till djuren.

Med hjälp av valsidan "Djurens val" på Djurens Rätts webbplats går det att få koll på vad Djurens Rätt gör under politikerveckan i Almedalen, läsa vad politikerna tycker i valfrågorna och ta del av analyser av hur djurpolitikern sätt ut under de senaste åren.

– Under parollen ”Djurens val” informerar vi om vad partierna har gjort för djuren och vilka deras djurpolitiska löften är inför riksdagsvalet i höst. Där finns resultatet av den enkätundersökning som vi har gjort med alla riksdagspartier under våren. Vi kommer också att rapportera från politiska debatter som rör förbud mot pälsdjursfarmning och andra viktiga djurpolitiska frågor, säger Hanna Oskarsson, politisk samordnare på Djurens Rätt.

Som en del i valarbetet kommer Djurens Rätt att finns på plats under Almedalsveckan och arrangera ett mingel med tema pälsdjursfarmning, en debatt om partiernas djurpolitik och ett seminarium om offentlig upphandling. Liksom förstås att vara närvarande på Visbys gator under veckan.

Seminariet och debatten livesänds på www.djurensratt.se/almedalen och de kommer även gå att följa via Djurens Rätt i sociala medier.

– Djurens Rätts huvudfråga inför valet 2014 är pälsdjursfarmningen. 8 av 10 svenskar är emot minkfarmning och trenden i Europa talar för avveckling. Vårt mål är att pälsdjursfarmningen i Sverige ska avvecklas som en följd av valet i september, säger Hanna Oskarsson.

Valsidan "Djurens val" finns på www.djurensratt.se/djurensval

Hanna Oskarsson
Politisk samordnare, Djurens Rätt