Tiden för ”good enough” är över

”Average is over” – den spännande rubriken så jag i marknadsföringsikonenen Seth Godins bok ”The Dip” och tiden för det som är lagom bra är definitivt förbi. Av någon märklig anledning så har idag begreppet ”good enough” fått fotfäste i vårt tänkande. Men är inte detta ett astronomiskt feltänkande, när vi istället kan ha ambitionen att vara bäst. Vem söker eller rekommenderar någon som är lagom bra? Fundera på vad vi ställer för krav på en pilot eller en hjärtkirurg – inte vill jag ha någon som är lagom bra – jag vill ha den bäste. Men ställer vi samma krav på oss själva i vår egen yrkesutövning, eller nöjer vi oss med att bara vara lagom bra?

Att vara ”remarkable” handlar om att vara unik och det är någon man också lyssnar på. Jag vill vara märkvärdig – värd att märkas, jag vill att mitt professionella rykte ska sticka ut genom att fullt ut leva upp till den potential jag har inom mig . Därför försöker jag med all kraft att leva efter det Tom Peters en gång skrev att ”Excellence is not an aspiration – it´s the next five minutes”

Idag söker vi allt mer efter de oumbärliga som ständigt utmanar det mediokra – de med passion, ambition och som som har modet att våga handla. De som testar nya idéer och tror i hjärtat att de kan förändra. Inspiratörerna! De som kanske aldrig har behövt skriva ett CV.

Sök de oumbärliga som utmanar det mediokra

Vi går sannolikt in i en period när vi måste nyttja våra resurser på ett klokare sätt och kristallklart är att vi måste prioritera andra kompetenser än de traditionella. Det handlar om att effektivisera genom att söka de oumbärliga som utmanar det mediokra med sin passion, ambition, entreprenörstänkande och förmåga att inspirera.

Ditt professionella rykte skapar finansiell framgång.

Enligt tidningen Forbes visar forskning från Carnegie Institute of Technology att 85 procent av din finansiella framgång handlar om "human engineering" dina personliga styrkor, din förmåga att kommunicera, inspirera, förhandla och leda. Bara 15 procent berodde på den tekniska kunskapen.