The reputation economy

Många pratar om ekonomier kopplat till olika fenomen och vi minns väl alla the New Economy som slog till med full kraft för ett 10-tal år sedan. Idag befinner vi oss utan tvekan i the reputation economy där vårt eget och företagets rykte styr. Det tar många år att bygga upp sitt professionella rykte, men det har aldrig någonsin gått snabbare att riva ned än nu.

Paradoxalt nog öppnar detta också upp nya affärsmöjligheter eftersom vinsterna här är enorma. Som Sydney-baserade författaren och konsulten Rachel Botsman skriver: "I believe reputation capital will become a cornerstone of the 21st-century economy". Här finns möjligheterna att sticka ut på ett helt annat sätt och bli unik inom din nisch.

Varje dag förloras miljarder på beslut kring personer som baseras på ett traditionellt och alldeles för dåligt underlag när det gäller deras egentliga kompetens. Tänk om vi kunde säkerställa dessa beslut och jag är övertygad om att vi kan gör den genom individernas professionella rykte. Ett enormt värde skulle kunna skapas genom att på rätt sätt kunna analysera en persons styrkor och unika kvaliteter. The reputation economy är här.

Coconut time för Ditt professionella rykte

För några år sedan skrev jag om Coconut time - ett talesätt i Karibien. Först när kokosnötterna är mogna faller de till marken. Det kvittar hur många som står under palmen och försöker få dem att falla, de faller när de är mogna. Idag är det utan tvekan Coconut time för ”Ditt professionella rykte”

Ditt professionella rykte är din främsta tillgång!

Ditt professionella rykte avgör din framgång på jobbet, i karriären och hur du lyckas som chef, medarbetare eller entreprenör. Det har en avgörande betydelse för vem kunder lyssnar på och får förtroende för.

”To hell with facts - we need stories”

Storytelling är idag en av de mest undervärderade affärsstrategierna och detsamma gäller ditt professionella rykte, eftersom det är din historia.

Reputation Resumé™ - ett nytt sätt att presentera dig som konsult

Alla konsulter som vi hittills träffat håller med om den helt avgörande betydelsen av sitt professionella rykte. Ändå är man förvånansvärt okunnig om hur denna deras främsta tillgång ser ut. De flesta konsultpresentationer är väldigt traditionella och bygger på historiska fakta, erfarenheter och utbildning. Reputation Resumé™ tar ett helt annat grepp och hanterar det som är viktigt idag

Hur mycket är ditt professionella rykte värt?

”There is no way to put a price on your professional reputation, its value to you is priceless”. Ditt professionella rykte är utan tvekan ovärderligt, men ibland får vi frågan om det går att sätta ett mer konkret värde på ditt professionella rykte?

Slogan eller tagline

Seth Godin skriver i sin blog: ”Slogans never change anything, They don´t grow market share or find you a job or win you an election”. En slogan är ofta något som är påklistrat av, ibland dig själv och ibland av någon reklambyrå. Den saknar ofta den genuina historia som är en så viktig affärsstrategi idag, kanske den mest undervärderade.

Nedgångssäkra din konsultkompetens

Vågen av uppsägningar sveper över oss och vi befinner oss i en tid av ekonomisk oro. Det man plockar bort först är konsulter, man är i en väldigt utsatt situation och konkurrensen på marknaden blir allt hårdare. Som konsult kommer du i ökad utsträckning att behöva bli attraktiv, sticka ut och bli top of mind för olika uppdrag. Och allt detta behöver du egentligen göra innan det behövs.

The Complete Approach - ett nytt spännande samarbete

Vår upptäcktsresa kring Your Professional Reputation fortsätter och vi har alltid haft ambitionen att få in detta i ett större sammanhang. Vi har haft två spännande möten med Thomas Gad och Annette Rosencreutz som driver företaget Brandflight och vi lanserar nu tillsammans The Complete Approach.