Diskteknik tycker att Svanenkriterier borde gynna miljön

En stor tonvikt i Disktekniks arbete ligger på att minska mängder arbetstimmar, energi, vatten och rengöringsprodukter hos våra kunder. Vi strävar efter att ha så många miljömärkta produkter som möjligt och arbetar ständigt med att minska vår egen miljöpåverkan och därigenom även våra kunders. Diskteknik fungerar som remissinstans för Svanens kriterieändringar av hotell, restaurang och konferens. Vi har valt att lyfta ut de utmärkande förslagen till kriterieändring.

Sammanfattningsvis tycker vi att:

• Det är bra att Svanen slagit ihop kriterierna för hotell, restaurang och konferens till en.

• Mycket kritiska till att Bra Miljöval inte likställs som Svanen och EU-Ecolabel. Än idag viktigare att våra kunder väljer miljömärkta produkter än icke miljömärkta produkter. Det är klandervärt att Svanen nu väljer att gynna sin egen miljömärkning.

• Vi anser att det för hållbart arbete bör finnas kvar en maxgräns för hur mycket kem- verksamheterna får förbruka när gränsvärdet tagits bort.

• Förbrukningen av flytande produkter är inte jämförbar med pulverprodukter och dessa bör därför särskiljas när man sammanställer förbrukning av kemikalier.

• Bra att kravnivån för disk, tvätt och framförallt städ har höjts till 90%. De flesta produkter inom dessa områden är miljömärkta idag.

• Definitionen av kemikaliefria städmetoder bör omarbetas och skrivas om.

• Svanenkriterierna bör även, som tidigare, omfatta regelbunden service och översyn av diskmaskinen. Inte bara kontroll av doseringsutrustning av disk- och torkkemikalier.

• Vi ser det som mycket viktigt att personalen som hanterar disk, städ och tvätt regelbundet utbildas i hur de kan minska sin miljöpåverka och att Svanen fortsätter att ställa krav på detta i sina kriterier.