Olyckor och köer – här är vägarna att hålla koll på i midsommar

Olyckor och köer – här är vägarna att hålla koll på i midsommar

Midsommarhelgen är en av årets mest intensiva resehelger. Med fler fordon på vägarna, ökad stress och fler som kör berusade ökar antalet dödsolyckor till det dubbla jämfört med vanliga helger. Dina Försäkringar har granskat den dystra statistiken och listar vägarna du bör undvika för att minska riskerna och få en smidigare resa.

Midsommar är inte bara blommor, sill och dans runt majstången; det är också en helg präglad av frustration och stress på grund av de långa bilköerna. Den ökade alkoholkonsumtionen leder till fler berusade förare, vilket ökar risken för olyckor. En analys från Dina Försäkringar, baserad på statistik från Transportstyrelsen, visar att i genomsnitt sex personer om året har omkommit i midsommartrafiken de senaste 25 åren.

Detta är mer än dubbelt så många som under en vanlig helg och 30 procent fler än genomsnittet i juni. De flesta olyckorna inträffar på torsdagen, den stora resedagen, när belastningen på vägarna fördubblas, enligt Trafikverket. Flest dödsolyckor sker dock på midsommarafton och midsommardagen, då i genomsnitt två personer per dag mister livet.

– Även om det är lite mindre trafik på midsommarafton och midsommardagen, kan fler vara stressade och köra onyktra. Kan man undvika dessa dagar tycker jag att man ska göra det, säger Victor Öberg, försäkringsexpert på Dina Försäkringar och fortsätter

– De bästa tidpunkterna att köra är oftast tidigt på torsdagen och söndagen, innan rusningstrafiken börjar. Då är trafiken mer normal och vägarna säkrare, men olyckor kan fortfarande inträffa. Det är därför viktigt att ta det lugnt. Olyckor kan ske snabbt och tillfälligheter kan avgöra. Genom att köra lugnt ger du dig själv mer tid att reagera om något oväntat händer.

Mötesfria vägar
      Under midsommarhelgen är vissa vägar mer utsatta för trafikstockningar och farliga situationer. Störst risk för olyckor finns på Europavägarna, men dessa är samtidigt relativt sett säkrare, förklarar Victor Öberg.

– Inte sällan handlar det om rena köolyckor i lägre hastigheter utan allvarligare personskador.

Ökad risk för allvarligare olyckor är det i stället på småvägar, vägar som inte är dimensionerade för mycket trafik. Här uppstår också lätt flaskhalsar.

– Välj 2+1-vägar och motorvägar så långt som möjligt. Ibland kan det vara värt att ta en omväg på några extra mil, eftersom dessa vägar inte bara är säkrare utan också ofta snabbare. Småvägar, särskilt de som leder ut mot kusten, blir lätt överfulla under midsommar, säger Victor Öberg.

Vägar med förhöjd olycksrisk under midsommarhelgen

E4 Hudiksvall–Sundsvall
      E10 Hela sträckan
      E12 Hela sträckan
      E14 Hela sträckan
      E16 Gävle–Falun–Malung
      E20 Göteborg–Laxå
      E22 Kalmar–Norrköping
      E45 Göteborg–Östersund
      26 Halmstad–Jönköping (Nissastigen) samt Mariestad–Mora
      50 Örebro–Borlänge
      70 Enköping–Borlänge

Vägar med ökad risk för köbildning under midsommarhelgen

E4–E20 Sollentuna–Södertälje
      E4 Gävle – Tönnebro
      E6 Göteborg–Strömstad
      E6 Göteborg–Kungsbacka
      E18 Stockholm–Barkarby, Stockholm–Norrtälje
      E22 Norrköping–Kalmar
      E22 i Blekinge
      26 Jönköping–Halmstad
      50 Örebro–Ludvika
      70 Enköping–Siljanbygden
      73 Stockholm–Nynäshamn
      76 Norrtälje–Gävle
      136 Färjestaden–Borgholm
      137 Kalmar–Färjestaden (Ölandsbron)
      222 Stockholm–Värmdö
      276 Åkersberga–Norrtälje

Källa: Trafikverket

Trafikverkets lista över sommarens trafikpåverkande vägbyggen hittas här.

Dina Försäkringar tips för en säkrare resa i midsommartrafiken

• Planera din resa och starta i god tid. Håll koll på eventuella trafikhinder på Trafikverkets webbplats.
      • Var utvilad och stressa inte. Räkna med att resan tar längre tid än normalt.
      • Använd mötesfria vägar, gärna vägar med många fartkameror då det tenderar att få ner hastigheten.
      • Håll hastigheten.
      • Håll avstånd till fordonet framför.
      • Låt bilen stå dagen efter fest. Åk aldrig med en onykter förare.
      • Håll dig informerad om störningar genom att ha lokalradion på.