På sommaren ökar fickstölderna. Värst drabbat är Stockholm.

Här är brotten som ökar mest på sommaren

Sommar och sol innebär också högsäsong för tjuvar. En kartläggning från Dina Försäkringar avslöjar att flera brottstyper kulminerar under sommaren. Här är de brott som vi löper störst risk att utsättas för när temperaturen stiger – och tips på hur du bäst kan skydda dig mot dem.

Enligt anmälningsstatistik från Brottsförebyggande rådet rapporteras brott som misshandel utomhus, sexuellt ofredande, cykelstölder, stöld av båtmotorer, inbrott, väskryckning och fickstölder oftare under sommarmånaderna.

– På sommaren är fler människor lediga, vi tillbringar mer tid utomhus och reser bort i större utsträckning. Det här ökar risken för vissa typer av brott. Till exempel sker en tredjedel av alla båtmotorstölder under sommarmånaderna, säger Mia Winberg, försäkringsexpert på Dina Försäkringar.

Sommarbrotten följer den allmänna trenden med färre anmälda brott de senaste åren. Sedan 2019 har antalet anmälningar av sommarbrott minskat med 21 procent. Vissa brottstyper har minskat mer än andra: stölder av båtmotorer har minskat med 43 procent och fickstölder har sjunkit med 41 procent. Det finns dock betydande geografiska skillnader. I polisregion Stockholm har anmälningarna minskat med hela 37 procent, medan de i polisregion Nord i stället har ökat med 3 procent.

– Utvecklingen för sommarbrotten är en blandning av positiva och negativa nyheter, säger Mia Winberg. Det bästa sättet att undvika att bli drabbad är att vara uppmärksam och medveten om riskerna. Ett konkret exempel är fickstölder, som är ett av de vanligaste brotten. Genom att vara vaksam och hålla dina värdesaker tätt intill dig kan du göra det mycket svårare för tjuven.

Sommarbrotten – så drabbas vi av dem:

Misshandel utomhus*
Var tredje anmälan om misshandel utomhus görs under månaderna juni, juli och augusti. Förra sommaren gjordes 4 450 anmälningar, 3 procent fler än 2019. Mest ökade anmälningarna i polisregionerna Bergslagen (+25 %) och Nord (+22 %) medan polisregion Syd såg störst minskning (-7 %). I relation till folkmängd sker flest anmälningar i polisregion Stockholm.

Sexuellt ofredande
Sexuellt ofredande är bara något vanligare på sommaren. Förra sommaren rapporterades cirka 2 500 fall, en minskning med 5 procent mot för fem år sedan. Mest minskade anmälningarna i polisregion Öst (-15 %). Polisregionerna Bergslagen och Nord såg däremot en ökning (+27 % resp. +13 %). Risken att bli utsatt är ungefär lika stor i hela landet.

Cykelstöld
Var tredje cykelstöld (32 %) äger rum på sommaren, men anmälningarna har minskat med 20 procent på fem år. Störst har minskningen varit i polisregionerna Stockholm (-37%), Mitt (-26%) och Öst (-26 %). Störst risk att drabbas är det i polisregionerna Bergslagen och Syd.

Stöld av båtmotor
Stöld av båtmotorer är ett av de allra mest säsongsbetonade brotten. Nästan en tredjedel av alla anmälningar sker på sommaren. Trots detta har anmälningarna minskat betydligt de senaste fem åren (-43%). Den största minskningen har noterats i polisregion Väst (-67%) och Stockholm (-64%). Risken att bli utsatt är ungefär lika stor i hela landet.

På senare tid har antalet båtmotorstölder ökat kraftigt igen. Under första kvartalet i år ökade anmälningarna med 42 procent, jämfört med samma period förra året.

Bostadsinbrott
Bostadsinbrotten är relativt jämnt fördelade över året, men under sommaren syns en liten uppgång. Anmälningarna har dock minskat. Förra sommaren gjordes 9 procent färre anmälningar, jämfört med 2019. I polisregionerna Stockholm och Väst var nedgången 22 respektive 20 procent. Polisregionerna Öst (+35%), Syd (+6%) och Nord (+5%) hade däremot en negativ utveckling med fler anmälningar. I relation till folkmängd görs flest anmälningar i polisregion Syd.

Väskryckning
Väskryckning är ett relativt ovanligt brott i Sverige, men på sommaren ökar anmälningarna. Störst risk att drabbas är det i polisregionerna Stockholm, Mitt och Väst.

Fickstöld
Fickstöld är ett av de vanligaste brotten, och på sommaren sker en liten ökning. Risken att bli utsatt är klart störst i polisregion Stockholm. Förra sommaren hade polisregion Stockholm fyra gånger så många anmälningar i relation till folkmängd som polisregion Nord.

*Avser anmälningar där offret var 18 år eller äldre och obekant med gärningspersonen.

Dina Försäkringar tipsar – Så undviker du tjuven under semestern

Säkra ditt hem. Innan du åker, se till att alla dörrar och fönster är ordentligt låsta. Överväg även att skaffa ett larm kopplat till en larmcentral. Det kan också ha en avskräckande effekt.

Be grannen om hjälp. Be någon att hålla ett vaksamt öga på ditt hem och ta hand om posten och gräsmattan. Det gör att hemmet ser bebott ut.

Var försiktig med sociala medier. Undvik att dela för mycket information om din semester på nätet. Det kan signalera att ditt hem är tomt och locka till sig oönskade besökare.

Lämna inte värdesaker framme. Värdesaker ska förvaras på säker plats, som i ett säkerhetsskåp, lämna dem aldrig framme synliga.

Var vaksam på allmänna platser. Håll mobilen, väska och andra värdesaker nära dig när du vistas på platser med mycket människor. Var uppmärksam på misstänksamt beteende, som om någon kommer väldigt nära eller knuffas.

Ställ cykeln säkert. Använd ett godkänt cykellås och parkera alltid din cykel på en synlig och upplyst plats. Om det är möjligt, lås fast cykeln i ett fast föremål.

Installera motorlås. Installera ett godkänt motorlås på din båtmotor, och märk den med dold och synlig märkning. Be också någon om hjälp att ha uppsyn över din båt när du är bortrest. Båtsamverkan har visat sig effektivt för att förebygga stöld av och i båtar.