Viktigt att regeringen inte återgår till detaljstyrning av kulturmyndigheterna

DIK:s förbundsordförande Karin Linder träffade idag på förmiddagen kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth för att diskutera frivilligt arbete på museer. Bakgrunden är ett brev som DIK för tio dagar sedan skickade till kulturministern. I brevet redogör Karin Linder för DIK:s invändningar mot förslaget att museerna ska engagera fler volontärer. DIK vänder sig mot en detaljstyrning av kulturmyndigheterna från regeringens sida och lyfter fram vikten av förståelse för den kompetens som medarbetare inom kultursektorn har.

- Jag hade ett bra möte med kulturministern och är mycket glad över att Lena Adelsohn Liljeroth så snart efter våra reaktioner ville träffa DIK för att diskutera dessa angelägna frågor. Vi hade uppriktigt samtal, säger Karin Linder i en kommentar till mötet.

Karin Linder redogjorde bland annat för den policy som DIK tagit fram. DIK menar att frivilligt arbete aldrig kan ersätta ordinarie arbete och att den kompetens som lång, gedigen akademisk utbildning ger måste respekteras. Det hindrar inte att frivilligt arbete är en tillgång som ska tas tillvara på ett genomtänkt sätt.

- Om syftet med skrivningar om volontärer är att visa kulturens kraft genom att lyfta fram alla som arbetar frivilligt idag, ställer vi oss positiva till det, fortsätter Karin Linder.

Hon berättade för kulturministern om allt det frivilliga arbete som utförs inom exempelvis arbetslivsmuseerna genom stöd från bland annat Riksantikvarieämbetet.

- Det är viktigt att regeringen inte återgår till en detaljstyrning av kulturmyndigheterna. Om syftet med öka det frivilliga arbetet är att utöka statligt de statligt styrda museernas uppdrag, då ser vi en rad problem. Det måste dras en knivskarp gräns mellan dem som är anställda och dem som arbetar ideellt så att det är tydligt vem som gör vad. Det behövs extra resurser för att kunna leda det arbete som utförs av ideella krafter. Annars riskerar vi att något annat i verksamheten inte blir utfört, avslutar Karin Linder.

Kontaktpersoner:
Karin Linder, förbundsordförande DIK, tel 0730-83 08 01, e-post karin.linder@dik.se
Birgitta Rydell, samhällspolitisk chef DIK, tel 0733-66 24 50, e-post birgitta.rydell@dik.se

DIK är facket för akademiker som arbetar med kultur och kommunikation. DIK har drygt 21 000 medlemmar. DIK är ett av 23 förbund som bildar Saco, Sveriges akademikers centralorganisation. Inom Saco och DIK utgör utbildning, kompetens och yrke grunden för medlemskap. Självklart är vi partipolitiskt obundna.

• dik
  • dik-förbundet