Låt oss presentera en av våra föreläsare: Rebecca Cannerfelt från Mynewsdesk

Vad menas egentligen med "content"? Vad för typer av content kan du som varumärke jobba med och varför bör du som företag göra det? Varför behövs en detaljerad content strategi och vilka delar bör ingå i den? Vad skiljer begrepp som "content marketing", "brand journalism", "inbound marketing" och "digital PR" och hur kan ditt varumärke jobba med dessa typer av marknadsföring? Bör ni göra det? Detta och mycket mer kommer Rebecca Cannerfelt att prata om i sin föreläsning.

Berätta kort om din bakgrund och vad du gör idag?

Jag har jobbat på Mynewsdesk i 2 år, först som säljstöd och utbildare och sedan som projektledare för Digitala Hjältar samt ett annat projekt där vi skapar redaktionellt innehåll åt en kund. Tidigare har jag bland annat tagit en Bachelor i ämnet Publishing på Oxford Brookes, en marknadsorienterad utbildning om hur du skapar redaktionella produkter i en alltmer digital värld. Har även konsultat åt lite olika förlag samt grundat och drivit en egen tidning i print och online format.

Varför föreläser du på Digitala Hjältar?

Dels är jag med i Digitala Hjältar teamet, men jag har också en hel del praktiska erfarenheter, både från att strategiskt planera redaktionellt innehåll, men även från att praktiskt utföra det och vad man bör tänka på i olika kanaler. Under min tid på Mynewsdesk har jag jobbat väldigt nära våra kunder och utbildat över 250 företag, och då fått insikten att alla har liknande utmaningar, en av de främsta att veta hur man skapar engagemang, oavsett om det är från journalister, bloggare eller kunder, och där spelar innehållet och dess paketering en nyckelroll.

Varför ska företag jobba med content?

Det finns egentligen tre huvudsakliga anledningar:
1. Du kontrollerar själv ditt varumärke. Genom att publicera i egna kanaler t ex på hemsidan eller i ett nyhetsrum kan du säkerställa att kommunikationen lever ert varumärke, förutsatt såklart att det finns en sammanhållande strategi.
2. Google kommer gilla dig! Ju mer innehåll du skapar, desto fler möjliga kontaktpunkter får folk med ditt varumärke. Om du duktigt jobbar med att skapa innehåll som är kopplat till vad läsarna är intresserade av, genererar det klick och spridning och driver trafik till din sajt vilket ökar ditt värde på Google.
Citatet "The best place to hide a dead body is page 2 of Google search results" är roligt men sant idag.
3. Du blir omtyckt! Undersökningar har visat att konsumenter tycker bättre om varumärken som skapar skräddarsytt content och att de tycker att företag som gör detta verkligen bryr sig om att ha en bra relation. Detta blir ju viktigare i en tid då mass-kommunikation blir alltmer impopulärt och personalisering är en av de spelregler som varumärken bör jobba mer med för att skapa engagemang från sina användare.

Vad har du för tips till marknadschefer eller andra strategiskt ansvariga om de vill vässa sitt content-arbete?

Om de inte har en plan, att skriva ner en content strategi med taktik för varje enskild kanal.
Om de har en content plan så bör de sammanställa analys över vilka kanaler som fungerat bäst utifrån målen och användarna, men också vilka aktiviteter som fungerat bäst i varje kanal, för att därefter göra mer av det som engagerat och mindre av det som inte fått respons,

Vilka 3 varumärken skulle du ta med dig till en öde ö och varför?

Spotify - för att jag inte kan leva utan min 80-talsmusik
Apple - ja ni förstår
Linas matkasse - jag vill kunna fokusera min tid på att sola och bada med delfiner och inte på att jaga ingredienser till mina middagar så det vore skönt att få leveranser till ön.