Välkommen till den nya eran

Att bygga engagerande varumärken för den nya eran är en kulturell utmaning. Så ser vi på Digitala Hjältar på det i alla fall. Om du håller med oss inser du snart att den insikten ger upphov till en rad frågor, och det är de frågorna vi vill hjälpa dig besvara.

Vilka är den nya erans spelregler? Vilka strategier kan ditt varumärke använda för att skapa anpassad kommunikation? Hur påverkar det kulturella skiftet din organisation, affärsutveckling, rekrytering och försäljning? Och hur bygger du ett engagerande varumärke för en ny era?

En era där världen inte längre är fysisk eller digital, utan både och. En era där de företag som knäcker koden för vad som skapar verkligt värde i människors liv blir vinnare. En era där vi användare – kunder, medarbetare, samarbetspartners, opinionsbildare, medborgare, fans – premierar de varumärken som förändrar våra liv till det bättre och lämnar resten i sticket.

Många företag har ägnat de senaste åren åt att flytta sin kommunikation, information, kundservice och affär till nätet. Men närvaro på nätet är i sig ingen garanti för närvaro i människors liv.

För att verkligen lyckas i den nya eran behöver du knäcka en kod. Och då talar vi inte om programmeringskod, utan om en kulturell kod. Det viktigaste med digitaliseringen är inte teknologin, kanalerna eller verktygen. Det är kulturen – filtret genom vilket vi tolkar allt som sägs och görs.

Vad vi nu ser hända är att den digitala kulturen får effekter också i den fysiska världen och skapar nya förväntningar på all form av interaktion – långt bortom nätet och dess sökmotorer, hemsidor och twitterflöden. I en värld som är fysisk och digital har vi helt enkelt samma förväntningar på ett varumärke oavsett när, var eller hur vi väljer att umgås med det.

För även om den digitala kulturen har gjort människor mer kritiskt inställda till varumärken i allmänhet, och marknadsföring i synnerhet, finns det definitivt viktiga och relevanta roller för varumärken att fylla. Så länge man agerar enligt den digitala kulturens spelregler.

Den kanske viktigaste spelregeln av alla är att det är användarna som bestämmer. Det är därför som engagemang käkar exponering till frukost. Den digitala kulturen älskar lägereldar, inte fyrverkeripjäser. Kortlivade nyårsraketer som bara vill synas och höras ses i bästa fall som god underhållning och i sämsta fall som tidstjuvar som lovar runt och håller tunt. Lägerelden däremot, är en plats dit man själv kommer för att delta, och där fokus ligger på människorna runtomkring den – att de mår bra och trivs, att de pratar med varandra och berättar historier. Och tillsammans bidrar alla till att hålla elden vid liv. Till skillnad från nyårsraketen är det inte själva ljuskällan som är poängen utan människorna runtomkring.

Förstår du hur vi menar? Oavsett hur du svarar på den frågan vill vi bjuda in dig till vår lägereld: Ta del av våra insikter här i nyhetsrummet, via våra inspirationsseminarier eller anmäl dig till kursen som startar i höst och bli en Digital Hjälte.

Vi hoppas du ska trivas med oss och i de andra Digitala Hjältarnas sällskap.

Olof Ålenius,
Partner och Strategy Director, Global Focus

Bildkälla: Flickr, Kris Krüg

Digitala Hjältar är en ny chefsutbildning som syftar till att hjälpa marknadsansvariga skapa starkare och mer engagerande varumärken utifrån en förståelse för den nya alltmer digitaliserade eran. Första utbildningen börjar i november 2014 och är ett samarbete mellan PR-företaget Mynewsdesk och strategibyrån Global Focus.