Innehåll är här för att stanna

Varje dag möts vi konsumenter av enorma mängder olika budskap. Det är alltifrån reklamavbrott i favoritprogrammet på TV,  till online annonser som poppar upp. I en alltmer digital och social värld med många möjligheter och världen som smörgåsbord är vi kräsna och med rätta.

Vi vill ha innehåll som skapar värde för oss, annars scrollar, zappar, spolar eller bläddrar vi bort budskapen så snabbt vi förmår. Så hur fångar man vår uppmärksamhet? Jo genom att prata om saker vi bryr oss om istället för om produkterna eller tjänsterna.

Detta har många företag upptäckt som med stor framgång gett sig in i det som kallas för “innehållsmarknadsföring” eller “content marketing”. Ett exempel ett företag som lyckats väldigt bra med detta är ICA som ger ut sin kundtidning Buffé och har sin ICA app som är välfylld med goda och enkla vardagsrecept. Här får ICA kunderna dagligen information de har nytta av i sin vardag och ICA blir ett närvarande varumärke i kundernas liv, det ultimata målet för ett företag.

Vad är nyckeln till framgång då? "Vägarna är många och kanalerna likaså och den vägen ser olika ut från varumärke till varumärke" säger Rebecca Cannerfelt från Mynewsdesk. "Du vet  i alla fall att du är på rätt spår i innehållsdjungeln när du skapar innehåll dina användare kan ta del av när de själva väljer att göra det via kanaler som de föredrar. Kvittot på att det fungerar är att folk gör något aktivt som att gilla, dela eller kommentera. Många marknadsföringsmetoder har inte den fördelen".

Varför ska man då jobba med innehåll? Jo förutom att stärka ditt varumärke så har det bevisligen också en effekt på försäljningen. Enligt Social Media Today tex genererar företag som bloggar 126% mera leads än företag som inte bloggar. Dessutom rapporterar de att 61% av konsumenterna gjort ett köp efter att de läst en bloggpost.

För konkreta tips om hur du och ditt företag bäst kan jobba med innehåll följ Digitala Hjältars blogg här i nyhetsrummet eller titta in i Mynewsdesks egna nyhetsrum.

Av: Matilda Agné och Rebecca Cannerfelt

Digitala Hjältar är en ny chefsutbildning som syftar till att hjälpa marknadsansvariga skapa starkare och mer engagerande varumärken utifrån en förståelse för den nya alltmer digitaliserade eran. Första utbildningen börjar i november 2014 och är ett samarbete mellan PR-företaget Mynewsdesk och strategibyrån Global Focus.