Gå direkt till innehåll
Genom DigIT Hubs Missions-program får företag och offentlig sektor stöd att ta sina digitaliseringsprojekt från idé till verklighet.

Pressmeddelande -

Nya organisationer och digitaliseringsprojekt antagna till DigIT Hubs Missions-program

Under hösten har organisationer i södra Sverige ansökt om att bli utvalda till DigIT Hubs Missions-program, där företag och offentlig sektor ges praktiskt stöd till att förverkliga sina digitaliseringsidéer. Idag presenteras tre nya organisationer och projekt som antagits till programmet.

DigIT Hubs Missions-program, som bland annat medfinansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och Region Skåne, innebär att antagna organisationer får jobba med DigIT Hubs team, digitaliseringsexperter och ett stort partnernätverk under sex månaders tid för att ta ett digitaliseringsprojekt från idé till verklighet.

Resultatet blir en konkret digital insats som implementeras i den ansökande organisationen, och som delas som referensfall för andra organisationer att ta del och inspireras av.

De projekten som antagits till DigIT Hubs Missions-program under hösten/vintern 2021 är:

• "Spelifiering i klassrummet” (Lunds kommun): I projektet kommer IKT-strategerna i Lunds kommun, med stöd av pedagoger och elever, titta på hur spelmekanismer kan flyttas in i klassrummen och öka motivationen till lärande. Målet är att ta fram underlag som kan användas för att hitta nya arbetssätt och verktyg anpassat efter elevers olika inlärningsbehov och bidra till ökat engagemang.
  • ”Parametrisk och generativ design med kopplingar mellan GIS och BIM” (Karlskrona kommun): I projektet kommer Karlskrona kommun att undersöka hur parametrisk och generativ design, tillsammans med IoT och annan teknik, kan användas som ett obrutet flöde mellan GIS och BIM. Målet är en snabbare, tydligare och hållbarare planeringsprocess ut mot tjänstemän, exploatörer, medborgare och andra intressenter – något som i framtiden även kan vara nyckeln till automatiska bygglov och utveckling av den digitala tvillingen i realtid.
  • "Digitalt musiklärande” (Freedrum): I projektet kommer Malmö-baserade Freedrum att arbeta med digitalisering av musikaliska instrument. Målsättningen är att skapa en skalbar utbildningstjänst som gör musiklärande så tillgängligt som möjligt.

Projekten valdes av en jury bestående av representanter från Mobile Heights, Media Evolution, IUC Syd, Lunds Tekniska Högskola, Malmö universitet, Lunds kommun, Malmö stad och RISE Research Institutes of Sweden.

– Detta är andra gången vi genomför DigIT Hubs Missions-program och vi ser glädjande på den bredd av projekt vi kunnat anta. Samtliga ansökningar har bedömts utifrån våra urvalskriterier Representation, Behov, Hållbarhet och Engagemang. Ytterligare en faktor vi lägger stor vikt vid är möjligheten att sprida resultaten till andra organisationer, som på så sätt drar nytta av den kunskap och kompetens som skapas under programmets gång, säger Marcus Engqvist, projektledare för DigIT Hubs Missions-program.

– Vi involverar en rad samverkanspartners i Missions-programmet. Den gemensamma målsättningen är att stötta digitaliseringsprojekt på ett strukturerat sätt och kanalisera den samlade kompetens som finns inom privat och offentlig sektor, akademi, forskningsinstitut och regionens klusterorganisationer. Detta lägger grunden för framtida initiativ där en enskild digitaliseringsinsats skapar flera andra positiva ringar på vattnet, säger Britta Duve Hansen, teknisk projektledare hos DigIT Hub.

Den andra omgången av DigIT Hubs Missions-program inleds under hösten 2021 och löper fram till våren 2022, då slutresultaten presenteras och delas.

För de organisationer som är intresserade av att söka sig till DigIT Hubs Missions-program så är nästa ansökningsrunda nu öppen fram till 1 december 2021. Ansökan görs här.

Media bjuds in till att följa de valda organisationerna under Missions-programmets gång. Detta erbjuder möjlighet att få en inblick i hur företag och offentlig sektor tar sig an digitaliseringsprojekt, vilka möjligheter och utmaningar som presenterar sig under resans gång, och vilka resultat som ges. Det ger också möjlighet att undersöka samarbetet mellan regionala aktörer som verkar för ökad digitalisering i Sydsverige.

...

Om Lunds kommun:

Lunds kommun skapar en utbildning i världsklass genom medvetet och systematiskt arbete utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. En likvärdig skola som stärker varje barns och elevs möjlighet till personliga och kunskapsmässiga utveckling, som rustar samhällets unga med vilja, mod och förmåga att bidra till en positiv samhällsutveckling. Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet. Läs mer: https://lund.se/

Om Karlskrona kommun:

I Karlskrona finns flera av storstadens möjligheter kombinerat med den mindre stadens närhet. Här är det lite enklare att hitta den där balansen, balansen mellan spännande yrkesutmaningar och det goda, trygga livet. I ett hisnande vackert och unikt världsarv finns avancerade tekniska utbildningar och framgångsrika företag. Här finns det goda livet och de bästa förutsättningarna för ett expansivt näringsliv. Genom samarbete skapar vi en framtid som håller. Läs mer: https://www.karlskrona.se/

Om Freedrum:

Freedrum har sedan 2017 utvecklat virtuella trumset för att göra det möjligt för vem som helst att skapa musik var som helst. I år släpps även deras nya mjukvara som fokuserar på lärande för att ge möjligheten till alla att lära sig spela trummor. Freedrums mål är att få så många som möjligt att vilja spela musik. Läs mer: https://freedrum.rocks/