Gå direkt till innehåll
I eventserien "DigIT(alt) studiebesök" delas digitaliseringsinitiativ inom offentlig sektor och den tillverkande industrin i södra Sverige

Pressmeddelande -

Digitala studiebesök ger inblick i arbetet med smarta samhällen och smart industri

Den 29 september (09:00 - 10:00) är det premiär för DigIT Hubs nya eventserie "DigIT(alt) studiebesök". Tanken är att bjuda in bakom kulisserna hos offentlig sektor och tillverkande industri i södra Sverige, och visa hur man rent praktiskt och konkret jobbar med digitaliseringsinitiativ som bidrar till ’smarta samhällen’ och ’smart industri’ i regionen.

Målsättningen är att visa på goda exempel, inspirera och skapa dialog mellan deltagande aktörer.

– Det görs så mycket bra arbete med stöd av digitalisering inom dessa applikationsområden och det vill vi skapa synlighet för. I förlängningen kan det innebära att nya idéer, processer eller arbetssätt delas mellan organisationer och på så sätt positivt bidrar till arbetet med den digitala omställningen, säger Lisa Jedlid, utbildningsansvarig hos DigIT Hub.

Först ut i serien besöks Malmö Civic Lab, ett ambulerande innovationsteam inom Malmö stad, som tar utgångspunkt i att prototypa och testa för att hitta tekniska lösningar som stöder medborgare och tjänstemän på ett bra sätt.

Arrangör

Eventserien arrangeras av DigIT Hub i samarbete med en rad samverkanspartners, som under 2021/2022 kommer att bjuda in till flera digitala studiebesök hos olika organisationer runt om i södra Sverige.

Eventdetaljer för premiären