Jackan CXI har skapats för att utforska processen kring ökad spårbarhet och minskat klimatavtryck

Didriksons presenterar innovativt pilotprojekt för minskat klimatavtryck

Didriksons presenterar sitt pilotprojekt: jackan CXI. Projektet syftar till att visa vikten av kunskap genom hela värdekedjan och att hitta partners med samma ambitioner för att minska miljöpåverkan. Med detta projekt fortsätter Didriksons att visa sitt engagemang kring att driva innovation och sin strävan att styra branschen mot smartare och mer ansvarsfulla lösningar.

Minskat koldioxidavtryck

Jackan är den första någonsin som tillverkas med EcoLactam®, ett råmaterial i polyamid som har ett 70% lägre koldioxidavtryck än vanlig polyamid.* Över 90% av Didriksons koldioxidavtryck kommer från utvinning av råmaterial och materialbearbetning, så en sådan betydande minskning av koldioxidutsläpp ligger i linje med deras engagemang för att minska sin miljöpåverkan. *För mer information besök ecolactam.com

Cirkularitet och minskad resursförbrukning

För en cirkulär produkt tillverkas jackan av ett monomaterial och med en design helt utan knappar eller dragkedjor, vilket förenklar en framtida återvinningsprocess. I enlighet med Didriksons filosofi om ansvarsfull användning av resurser har vattenavvisningen skapats genom en innovativ process som återanvänder matavfall, Bio-Logic® av Rudolf Group.

Förbättrad spårbarhet

Genom detta projekt har Didriksons förbättrat och förfinat sin interna process för spårbarhet genom hela värdekedjan. Deras långsiktiga mål är att spåra varje Tier för varje plagg, från råmaterialet till tillverkningen av plagget. Med kunskap och insikter från alla nivåer i värdekedjan kan rätt partners och processer väljas, utvärderas och utmanas för att minska klimatpåverkan genom hela produktionsprocessen.

Värdekedjan för jackan CXI:

Tier 4 Råmaterial: Fibrant, Nederländerna

Tier 3 Garnproduktion: RadiciGroup, Italien

Tier 2 Tygproduktion: FOV Fabrics, Sverige

Tier 1 Plaggtillverkning: Textilfabriken, Sverige

Tier 0 Varumärke: Didriksons, Sverige

"Vi både behöver och vill ha fullständig insikt i våra partners arbete och deras produktionsprocesser genom hela värdekedjan. Detta för att få den nödvändiga kunskapen som krävs för att fatta ansvarsfulla beslut och vidta åtgärder för en bättre framtid."

Fanny Ekholm, CSR Manager, Didriksons

"Som råvaruleverantör är det avgörande för oss att vara närvarande genom ett varumärkes hela värdekedja, med den extra fördel vi kan bidra med. Vanligtvis samarbetar varumärken med partners i Tier 1, 2 eller 3 i innovationsprojekt, men i det här fallet kunde vi samarbeta med Didriksons för att utveckla en produkt från grunden. Att ha en transparent och öppen dialog mellan alla partner från Tier 0 till Tier 4 var nyckeln till framgången för detta projekt."

Giovanni Henssen, Affärsutvecklingschef för hållbarhet, Fibrant EcoLactam®

Jackan CXI kommer att finnas tillgänglig till försäljning från och med augusti 2024.