Didriksons jacka Whyra för WaterAid Sverige

Didriksons designar jacka för WaterAid Sverige

För att uppmärksamma Världsvattendagen den 22 mars har Didriksons tagit fram en jacka tillsammans med WaterAid Sverige. Jackan Whyra är infärgad med den vattenbesparande tekniken Solution Dye.

Vatten har alltid legat Didriksons varmt om hjärtat. Sedan företaget startades 1913 vid Bohuskustens brusande hav har målet varit att kläderna ska skydda mot väder och vind. Vattnet både inspirerar och utmanar Didriksons. Det är därför naturligt att ett av företagets högst prioriterade mål är att minska sin egen vattenförbrukning och förbättra vattenkvalitén.

Tillsammans med organisationen WaterAid Sverige har Didriksons skapat den vattentäta jackan Whyra i ett material som är infärgat med Solution Dye. En infärgningsteknik som bygger på att färgpigment adderas redan innan garnet spinns. Detta innebär att man sparar upp till 80% vatten jämfört med traditionell infärgning av samma material. I jackan Whyras fall betyder det att över 50 liter vatten per jacka har sparats. För att minimera användningen av vatten i sin produktion har Didriksons sedan 2015 använt Solution Dye när de färgar in vissa av sina syntetiska material.

Som partner till WaterAid Sverige skänker Didriksons under mars månad 100 SEK för varje Whyra-jacka som säljs i Norden. Dessa pengar går oavkortat till organisationens viktiga arbete för att förbättra tillgången till rent vatten, sanitet och hygien i världens fattigaste samhällen.