Så minskar du risken för typ 2-diabetes

Så minskar du risken för typ 2-diabetes

Diabetes ökar, och ny forskning visar att personer under 40 år löper högre risk än någonsin tidigare.

Diabetes UK har släppt en rapport som visar en 39-procentig ökning av typ 2-diabetes hos personer som är 39 år och yngre.

Dålig kost och fetma anges som orsaken till ökningen, på grund av den billigare, ohälsosamma mat som nu finns tillgänglig, som innehåller mycket fett, salt och socker.
Rapportens författare sa att fall av typ 2-diabetes bland alla under 40 år har ökat med mer än 47 000 sedan 2016/17.

Tusentals fler lever med tillståndet utan diagnos, och en analys visar att hälften av alla personer i åldern 16-44 år med typ 2-diabetes inte är medvetna om att de har det. Diabetes kallas ofta för "den tysta mördaren" eftersom den kan vara symptomfri i början, och diabetes kan leda till många andra hälsoproblem, inklusive hjärtsjukdomar och stroke. Men den goda nyheten är att en livsstilsförändring kan minska risken för att få diagnosen. Följ dessa enkla regler för att leva ett längre och friskare liv.

Håll ditt BMI under 22
- Mer än två tredjedelar av alla vuxna i Storbritannien är överviktiga och det är en chockerande statistik att det är upp till 80 gånger större risk att utveckla typ 2-diabetes om man är överviktig jämfört med om man har ett BMI under 22, säger dietisten Dr Carrie Ruxton, som också arbetar med Tea Advisory Panel.

"Forskarna tror att det beror på att kroppscellerna hos överviktiga människor blir alltmer resistenta mot insulin, vilket tvingar kroppen att producera mer och mer. Denna överanvändning utmattar bukspottkörteln - det organ i kroppen där insulin tillverkas - och produktionen av insulin minskar."

Det är tillrådligt att äta hälsosamt och röra på kroppen för att se till att ditt BMI håller sig på en hälsosam nivå.

Öka din kondition
Vi vet alla hur viktig kondition är för vår allmänna hälsa, men det kan vara svårt att hitta tiden att passa in det.

- En rapport i World Journal of Diabetes visade att även om kraftig träning var bäst för att minska risken, sänkte även promenader i minst 30 minuter om dagen risken med ungefär hälften, säger Ruxton.

"Vad vi stoppar i oss, hur vi laddar upp och hur vi rör oss är de tre viktigaste pelarna för att upprätthålla vår hälsa. Jag rekommenderar en kombination av konditions- och styrketräning för optimal kondition."

Håll blodsockret på en bra nivå
Att hålla blodsockernivån på en sund nivå kan också bidra till att hålla typ 2-diabetes i schack, säger Ruxton.

Tea Advisory Panel fann att om man dricker svart eller grönt te dagligen kan det bidra till att öka intaget av polyfenoler - "naturliga bioaktiva växtföreningar som bidrar till att stabilisera blodsockernivån och minska inflammation".

En längre fasta mellan måltiderna kan också vara bättre för blodsockerkontrollen, tillägger hon: "En plan där du håller dig till vatten, vanligt te eller örtte mellan kl. 19.00 och 11.00 ger bukspottkörteln en paus och hjälper till att stimulera fettförbränningen. Om du inte klarar det kan du försöka hålla kolhydraterna till måltiderna och hålla dig till snacks med låg sockerhalt och högt proteininnehåll, som nötter, frön, ost, yoghurt eller mörk choklad."

Ät mer fibrer
En studie som publicerades i Nutrients journal visade att om man äter mer fibrer är det förknippat med en minskad risk för typ 2-diabetes.
- Fibrer finns i fullkornsbröd, pasta och ris samt i havre, bönor, grönsaker och frukt, säger allmänläkaren Dr Gill Jenkins.

"Forskare tror att fullkornsprodukter är bättre för blodsockerkontrollen och för att minska risken för diabetes, men alla källor är bra för den allmänna hälsan. Vi bör sträva efter 30 g per dag, men intaget i Storbritannien är mindre än hälften av detta."

Källa: The Portugal News