Rekrytering pågår för banbrytande klinisk prövning av typ 1-diabetes

Rekrytering pågår för banbrytande klinisk prövning av typ 1-diabetes

Forskare vid University of Oxford rekryterar frivilliga med typ 1-diabetes för en banbrytande studie som tittar på stamcellshärledda pankreasötransplantationer utan att ta medicin mot avstötning.

Rekrytering pågår för den andra Vertex kliniska prövningen av transplantation av stamcellshärledda pankreasöar – VX264-prövningen.
Denna senaste studie är för personer med typ 1-diabetes över 18 år och med god medvetenhet om hypoglykemi.

Det går ut på att transplantera stamcellshärledda öar i immunskyddande kapslar under bukväggen. Patienter i denna studie kommer inte att behöva ta immunsuppression (anti-avstötningsmedicin).

- Ötransplantation har varit allt mer framgångsrik under de senaste decennierna i en utvald grupp patienter. Kravet på livslång immunsuppression har dock begränsat dess tillämpning, säger Professor Paul Johnson, chef för Oxford Islet Isolation and Islet Transplant Programs och professor i pediatrisk kirurgi vid University of Oxford.

"Om den här immunsuppressionsfria prövningen är framgångsrik, kan den bli en förändring för hanteringen av typ 1-diabetes, och i slutändan banar vägen för vårt slutliga mål som är att kunna vända typ 1-diabetes hos barn strax efter diagnosen."

University of Oxford är ett av endast fem centra i Europa som har valts ut för att genomföra detta försök.

- Även om det finns mycket arbete att göra, är vi mycket glada över Vertex-studiens potential att ta itu med dessa långvariga problem med en behandling som kan förändra livet för människor med typ 1-diabetes och hypoglykemi omedvetenhet, säger DRWF:s verkställande direktör, Sarah Tutton.

"Om vi kan hitta ett hållbart utbud av insulinproducerande celler för transplantation, och i slutändan minska behovet av livslång immunsuppressionsbehandling, kommer vi att kunna göra ötransplantationer mer allmänt tillgängliga för fler personer med diabetes."

DRWF gjorde en oöverträffad utmärkelse på 1,2 miljoner pund till Nuffield Department of Surgery, Oxford 2004 för tillhandahållandet av en Human Islet Isolation Facility.

Detta kompetenscentrum öppnade på Churchill Hospital, Oxford 2006 och var avgörande i beslutsprocessen 2008, vilket ledde till att NHS finansierade det kliniska ötransplantationsprogrammet för en liten grupp människor som lever med typ 1-diabetes och omedvetna om hypoglykemi.

Sedan dess har DRWF finansierat cirka 30 procent av personalen på anläggningen, och totalt satsat nästan 4 miljoner pund för att främja det icke-kliniska forskningselementet i Oxford Islet Transplant Programme.

Professor Paul Johnson

Källa: drwf.org.uk