Positiv effekt med nötter. Foto: Pixabay

Positiv effekt med nötter

Forskare har länge vetat att nötter är hälsosamma, men deras betydelse för personer med typ 2-diabetes har hittills varit osäker. Nu visar en större studie att "det är nyttigt att äta nötter".

Det finns en grupp amerikanska forskare som har hämtat data från National Health and Nutrition Examination Survey (1999-2014). Totalt har de gått igenom 35 632 personer med bevisad typ 2-diabetes.

Betydligt lägre risk för tidig död

Forskarna fann snabbt att de diabetespatienter som åt nötter istället för rött kött hade 20 procent lägre risk att dö tidigt, oavsett orsak. Effekten av nötter verkade också vara linjär, vilket innebär att risken blev lägre ju mer nötter du åt.

För att effekten skulle vara signifikant var man tvungen att äta minst 100 gram nötter i veckan. Men det är inga problem, du har så mycket bra grejer att välja på.

Flera andra studier visar också att nötter kan ha en positiv effekt för personer som lever med diabetes. En annan studie har nyligen visat att konsumtion av nötter positivt påverkar flera av diabetesmarkörerna, både fasteblodsocker, fasteinsulin och långtidsblodsocker.

Läs mer: Hela forskningsrapporten finns att läsa i The Journal of Nutrition.

Källa: diabeteswellness.no