Plastförpackningar ökar risk för typ 2-diabetes. Foto: Pixabay

Plastförpackningar ökar risk för typ 2-diabetes

Forskare har visat att kemikalier i plastförpackningar kan öka risken för typ 2–diabetes. Globala myndigheter överväger att vidta striktare regleringar medan forskare varnar för bredare hälsorisker från miljöföroreningar som mikroplaster.

Under lång tid har forskare misstänkt att industrikemikalier som används i plastvattenflaskor kan påverka mänskliga hormoner.
Hittills har bevisen varit observationella, vilket innebär att de visar att det finns en koppling mellan plastexponering och vissa sjukdomar, men de har inte kunnat fastställa en direkt orsakseffekt.

Forskarna har nu genom en helt ny studie upptäckt direkta bevis för att bisfenol A (BPA), en vanligt förekommande kemikalie i mat- och dryckesförpackningar, visst kan leda till minskad känslighet för insulin, vilket reglerar blodsockernivåerna, skriver Business Insider.

Ompröva gränserna
Studien redovisades under American Diabetes Association 2024 och forskarna menar nu att Environmental Protection Agency, EPA, kan behöva se över gränserna för BPA i plastflaskor och andra plastförpackningar.

BPA är en industriell kemikalie och används i stor utsträckning för att tillverka polykarbonatplaster och epoxihartser i många branscher.

“Dessa resultat tyder på att den amerikanska EPA-säkra dosen kanske borde omprövas och att vårdgivare skulle kunna föreslå dessa förändringar för patienter”, säger Todd Hagobian, forskare till den nya studien och professor vid California Polytechnic State University.

Food and drug administration i USA, FDA, anser att BPA är säkert vid låga nivåer – men forskarna menar att FDA:S riktlinjer är föråldrade.

Den europeiska kommissionen har gått ännu längre och förslagit att BPA bör förbjudas i produkter som kommer i kontakt med mat eller dryck redan i slutet av 2024.

Forskare bekymrade
Oron för den dagliga exponeringen av BPA växer nu.

En annan ny studie visar även att mikroplaster, partiklar så små att de kan tränga in i mänskliga celler, kan ha allvarliga hälsorisker.

Partiklar har påträffats överallt, från lungor till reproduktiva organ enligt studien.

Påverkar hälsan på sikt
Forskarna tror nu genom att ha insikt i hur de ämnen vi möter dagligen kan påverka vår hälsa på lång sikt kan leda till klokare val.

“Med tanke på att diabetes är en ledande dödsorsak i USA är det avgörande att förstå även de minsta faktorerna som bidrar till sjukdomen”, säger Hagobian.

Vi blev förvånade över att se att minskad BPA-exponering, som att använda flaskor av rostfritt stål eller glas och BPA-fria burkar, kan minska diabetesrisken”.

Källa: dagensps.se, Linn Kolar