Nya rön: Medelhavskost ökar kvinnors livslängd. Foto: Pixabay

Nya rön: Medelhavskost ökar kvinnors livslängd

Kvinnor som äter medelhavskost lever betydligt längre än de som inte gör det, det visar en ny studie där man följt 25 000 kvinnor i över 25 års tid.

Kardiologen Samia Mora – en av studiens författare, samt professor i medicin vid Harvard – berättar för CNNatt de nya rönen visar att medelhavskost kan innebära flera hälsofördelar för kvinnor:

“För kvinnor som är intresserade av livslängd visar vår studie att om man följer ett medelhavskost-mönster kan det resultera i ungefär en fjärdedels minskning av risken för dödsfall under mer än 25 år, med fördelar för både cancer och kardiovaskulär dödlighet, som är de vanligaste dödsorsakerna.”

Minskar risken för dödliga sjukdomar
I studien, som publicerades i JAMA Network Open förra månaden, jämförde forskarna hur 25 315 kvinnors kostvanor och olika värden hade förändrats mellan mitten av 90-talet och omkring 2020. Det visade sig att medelhavskost minskade risken att dö i förtid med 23 %, risken att dö av cancer med 17 % och risken att dö i hjärt- kärlsjukdomar med 20 %.

Unikt för studien är att den endast innefattar kvinnor, något som är betydelsefullt då män och kvinnors fysik skiljer sig åt på flera sätt (exempelvis kan män och kvinnors kroppar reagera olika på diverse mediciner, kvinnor har helt andra symtom för hjärtinfarkt än män, det finns hormonella skillnader, och så vidare).

Samtidigt är detta inte första gången som forskning visar på medelhavskostens välgörande effekter: tidigare forskning har visat att denna typ av kost kan minska risken för bröstcancer, demens, depression, typ 2-diabetes, högt kolesterol och minnesförlust. Dessutom kan den resultera i starkare skelett, ett friskare hjärta och göra det lättare att gå ned i vikt.

Källa: Metro Mode