Ny bok ute med matprofilen Cathrine Schück

Ny bok ute med matprofilen Cathrine Schück

Cathrine Schück är en av Sveriges matprofiler som har gett ut 35 kokböcker och som även i dag håller föreläsningar, temaresor och kostrådgivningar. Hälsa ligger henne varmt om hjärtat där hon vill lära andra att bland annat välja rätt kost med näringsriktiga kolhydrater och få bättre blodsockervärde.

Cathrine Schück, 60 år, är licensierad kostrådgivare, KBT-coach och samtalsterapeut som är uppvuxen i restaurangfamilj. När hon föddes ägde hennes föräldrar en restaurang, så det föll sig naturligt för henne att fokusera på mat. Genom åren har hon gått olika utbildningar och bland annat varit matskribent åt både Allt om mat och Expressen i flera år. Men 1993 kände hon att hon var redo att stå på egna ben och startade sitt egna företag med fokus på mat och hälsa. Hon har under åren byggt upp företaget och har i dag olika typer av åtaganden som till exempel som kostrådgivare och samtalsterapeut.
Det syns på Cathrine att hon verkligen brinner för det hon gör som avspeglar sig i en ungdomlig friskhet hos henne.

35 kokböcker
Hennes första kokbok, ”Schücks sommarmat”, kom ut i början av 90-talet och har varit en storsäljare. Efter det har det rullat på med diverse olika böcker med kostrådstips från GI till LCHF, och nu senast 8/800, som hon har tagit patent på. Vilket har genererat i kokboken ”Nystart med succédieten 8/800”, där hon utgår från Mosleys metod och är den enda i Sverige som fått godkänt att arbeta med hans metod.
- Jag har Mosley som grund, men gällande mjölkprodukter är vi inte lika restriktiva, säger Cathrine.
Hon har mer eller mindre inga mjölkprodukter i sina recept, utan använder sig mest av rena råvaror och utesluter mjölkprodukter. Även bröd, ris, pasta, socker och potatis har hon liksom Mosley plockat bort i sina recept.
- Jag är ensam i Sverige om ett godkännande från Michael Mosley i England (nu aktuell med "Blodsockerkoll på 8 veckor") om att hålla kurser, seminarier och föreläsningar och är jag glad att kunna hjälpa andra med min metod 8/800, fortsätter Cathrine.
Metoden innebär att du under 8 veckor äter 800 kalorier om dagen.
Många med diabetes typ 2 kommer till Cathrine för att få bättre koll på sitt blodsocker. Hon vill hjälpa dem att få låga jämna blodsockervärden genom att till exempel äta kolhydratsrika grönsaker som gröna baljväxter, paprika, aubergine och zucchini. Att helt enkelt välja näringstäta källor.

Pilgrimsvandring
Cathrine har alltid tränat och går i dag på Becore fyra dagar i veckan (en kombination av styrka, uthållighet, kondition, balans, core och smidighet) samt cirka 30 000 steg om dagen.
- Detär så roligt att vara i bättre form i dag när man är 60 än när man var 25, säger Cathrine och ler.
I juni gick hon Camino Pilgrimsvandring själv, 80 mil på fem veckor. Från Saint-Jean-de-Luz utanför Biarritz i Frankrike, över Pyrenéerna, tvärs över Spanien till slutstationen Santiago de Compostela.
- Det är det mest fantastiska jag har gjort i hela mitt liv, förklarar Cathrine, och visar stolt upp sin tatuerade pilgrimsmussla på handleden.
Hon har tidigare haft en vandringsgrupp och ska nu i höst ha två till. Men då blir det en kortare vandring på 12 mil på en vecka. Själv ska hon i sommar göra en vandring från Portugal till Spanien, 25 mil på två veckor.
- Man får space för att tänka över saker och ting och möter så många härliga människor under resans gång som sätter igång så mycket. En celebration of life, att man kan vara i toppform när man är 60 år, samt en träning i tacksamhet och ödmjukhet.
Cathrine har även ordnat ett antal hälsoresor till Mallorca och Turkiet, där de utför olika utomhusaktiviteter som bergsvandring, cykling och lagar mat tillsammans. Till hösten kommer hon även ha två hälsoresor som det kommer finnas möjlighet att följa med på.

Metod 8/800
Genom sin strikta kosthållning har hon fått sluta med Levaxin, som hon tidigare åt. Hennes metod 8/800 hjälper till att få lägre blodtryck, blodsocker och blodfetter samtidigt som du får en viktnedgång som bonus. Fast samtidigt är vi olika individer med olika kroppar, men generellt kan man säga att dieten är som grund för ett lägre blodsocker och därmed en snabb viktminskning, som oftast är en av orsakerna till att man får diabetes typ 2.
Michael Mosley, som hon följer, började studera till läkare 1980 och har provat många olika metoder. Han ligger bland annat bakom 5:2-dieten och nu senast boken ”Blodsockerkoll på 8 veckor”. Där en av Europas mest respekterade diabetesforskare, Roy Taylor, har varit inspirationskälla till hans bok.
Den mat vi äter i dag, med mycket socker och snabba kolhydrater, gör oss överviktiga och bidrar till att höja blodsockervärdet. Genom att äta rätt under 8 veckor, med Michael Mosleys effektiva blodsockerdiet, förbättrar du både vikten och hälsan, och får ordning på ditt blodsocker.
I sin bok nämner han att det finns närmare fyra miljoner diabetiker i Storbritannien och nyligen upptäcktes det att antalet personer med prediabetes har mer än tredubblats de senaste 10 åren, från 11 till över 35 procent.
Så visst är vikt och livsstil en bidragande orsak till det ökande antalet där kosten naturligtvis är viktig.
Under 8 veckor, om man väljer Cathrines 8/800-metod, får tarmarna vila genom mindre belastning. Att utesluta ris och pasta, som inte har någon näring i sig, och byta ut det mot grönsaker, gör att vår tarmflora mår bättre.
Cathrine har även fått förfrågningar från olika diabetesläkare att vara behjälplig med kostrådgivning på deras kliniker. Så visst ökar vårt intresse av vad vi stoppar i oss.
- Du blir även friskare, piggare, gladare, får bättre immunförsvar och ämnesomsättning samt sover bättre när du äter rätt, avslutar Cathrine.

Läs mer om Cathrine här:

Vad ska man äta när man har diabetes typ 2? Det finns så klart olika kostråd för olika individer, som medelhavskost, LCHF, paleolitisk kost, 5:2 och 8/800. Vi på Diabetes Wellness Sverige vill att du ska ha ett så bra liv som möjligt och välja den kost som passar och fungerar bäst för just dig. Rådfråga alltid din vårdcentral vilken diet som är bäst för dig.

Text: Ann Fogelberg
__________________________________________________________________

Insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Sverige är en stiftelse som grundades 2006 i Sverige. Stiftelsens syfte är att samla in pengar till diabetesforskningen och sprida kunskapen om diabetes till allmänheten. Sedan starten har Diabetes Wellness Sverige skänkt ca 80 miljoner kronor till diabetesforskningen. Insamlingsstiftelsen ingår i ett nätverk av organisationer i flera länder som tillsammans stöttat forskning som syftar till att hitta ett botemedel mot diabetes och har ett 90-konto sedan 2007, 900116-5. www.diabeteswellness.se