Möjlig förklaring till koppling mellan diabetes och Alzheimer. Foto: Pixabay

Möjlig förklaring till koppling mellan diabetes och Alzheimer

Personer med typ 2-diabetes löper ökad risk för Alzheimers sjukdom och andra kognitiva problem. En ny studie som har letts från Umeå universitet visar att orsaken kan vara att personer med typ 2-diabetes har svårare att göra sig av med ett protein som kan ligga bakom sjukdomen.

För personer med typ 2-diabetes är ett av flera skäl viktigt att undvika episoder av högt blodsocker. Det tycks även ha betydelse för risken att utveckla Alzheimer.
– Resultaten kan få betydelse för fortsatt forskning om möjliga behandlingar för att motverka risken för att personer med typ 2-diabetes ska drabbas av Alzheimer, säger Olov Rolandsson, senior professor vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet, forskningsledare och försteförfattare till studien.

Plack i hjärnan
De ämnen som forskarna har studerat är två så kallade beta-amyloider som hör till de viktigaste komponenterna i de plack som finns i hjärnan hos personer vid bland annat Alzheimers sjukdom.

Forskarna mätte koncentrationerna i blodet av beta-amyloiderna Aβ1-40 och Aβ1-42 samt av ett enzym som bryter ned beta-amyloiderna på en försöksgrupp med typ 2-diabetes samt på en frisk kontrollgrupp. De båda grupperna fick dropp med glukos under fyra timmar som framkallade akut hyperglykemi, det vill säga höga blodsockervärden, varefter upprepade prover togs på personerna.

Direkt efter tillförseln av sockerlösningen hade grupperna likartade värden. Snart sjönk värdena av beta-amyloider kraftigt hos kontrollgruppen medan värdena för amyloid-nedbrytande enzym steg. Bland personerna med typ 2-diabetes skedde inga förändringar, det vill säga nivåerna av beta-amyloid sjönk inte och det skedde heller ingen ökning av det enzym som bryter ned amyloid.

Öka risken
Resultaten talar för att kroppen hos personer diabetes typ 2 inte har samma förmåga som hos friska att ta hand om beta-amyloid, vilket skulle kunna öka risken att det då lagras i hjärnan och orsakar kognitiva sjukdomar som Alzheimer.

– Det behövs mer forskning för att bekräfta resultaten i denna begränsade studie. Förhoppningsvis kan det på sikt också leda fram till nya behandlingar. Men fynden understryker vikten av att så långt som möjligt förebygga typ 2-diabetes och att personer som ändå har det ska undvika att få episoder av högt blodsocker, säger Olov Rolandsson.

Studien gjordes på tio personer med diabetes typ 2 och elva personer utan diabetes i kontrollgruppen. Deltagarna var i åldern 66–72 år.

Studien publiceras i den vetenskapliga tidskriften Journal of Alzheimers Disease.

Om den vetenskapliga publiceringen
Acute Hyperglycemia Induced by Hyperglycemic Clamp Affects Plasma Amyloid-β in Type 2 Diabetes
Olov Rolandsson, Andreas Tornevi, Pär Steneberg, Helena Edlund, Tommy Olsson, Ulf Andreasson, Henrik Zetterberg, Kaj Blennow
DOI: 10.3233/JAD-230628