Målvakten Rasmus Ekström har bättre blodsockervärde när han tränar

Målvakten Rasmus har bättre blodsockervärde när han tränar

För fem år sedan fick Rasmus typ 1-diabetes.
- Den var en dag på jobbet då jag efter lunch blev väldigt törstig och kissade var tionde minut. I och med att det var sommar, när det var så varmt, så tänkte jag inte så mycket mer på det, säger Rasmus.

När Rasmus Ekström var 23 år fick han diagnosen typ 1-diabetes. Det var en sommardag på jobbet med de klassiska symtomen när han drack och kissade mycket.
- En på jobbet som hade en släkting som hade diabetes, tyckte att jag skulle kolla upp det, så jag åkte in till vårdcentralen som tog ett prov. Värdet var då så högt så att de inte kunde avläsa det på mätaren. Så det blev direkt in till akuten på Visby lasarett, där de kunde konstatera att jag hade 31,9 i blodsockervärde och blev inlagd direkt. Men jag kände mig aldrig dålig, fortsätter Rasmus.
Efter att ha lärt sig att ta sprutor så fick han komma hem efter två dagar. Han tar fortfarande sina sprutor, men har haft problem med Libre och Dexcom och har istället fått en Eversense CGM sedan tre år tillbaka, som han är nöjd med. Det vill säga en kapsel inopererad under huden som han byter ut en gång i halvåret. Vilken han kalibrerar två gånger om dagen.
- Det är lite meck i och med att jag måste åka till Stockholm och byta ut den. Annars fungerar den bra.

Målvakt i Visby IBK
När Rasmus var sju år började han spela fotboll och innebandy. I dag är han målvakt i innebandylaget Visby IBK sedan sju år tillbaka.
- Träningen hjälper mig jättemycket, där jag behöver ta mindre insulin när jag tränar, berättar Rasmus.
Under sommaruppehållet har däremot blodsockervärdet varit mycket sämre.
- Det är svårt att hitta en balans, då blodsockret går upp och ner.
Inför försäsongen blir det träningar fem gånger i veckan och under säsong augusti till april fyra dagar i veckan samt minst en match en gång i veckan, då de ofta sover borta.
Rasmus måste alltid planera intaget innan träningar och match.
- Jag tar en banan eller en bar innan träning och äter två timmar innan match, då jag även tar insulin. Jag försöker ligga på ett stabilt blodsockervärde på sju. Så jag inte blir för låg.
När han har match tar han av sig blodsockermätaren.
- Jag försöker då inte tänka på hur mitt blodsockervärde är. Jag vill inte se vad jag har under en match. Det är skönt att slippa tänka på det. Jag känner själv när jag blir låg.

Rasmus är målvakt i innebandylaget Visby IBK sedan sju år tillbaka

En konstant planering
När det gäller kosten så äter han allt, men försöker undvika sirapslimpa samt allt annat bröd med mycket socker i.
- Jag räknar inte kolhydrater utan går mer på känn. Jag vill inte dra ner på något, utan tar istället mer insulin. Men det gäller hela tiden att planera. Jag slutar jobbet klockan 16 och börjar träningen 16.30. Då kan det vara svårt att få i sig något, att hitta balans med maten, då det kan bli en bar. Det är knepigt att få i sig någonting innan träningen. Det tycker jag är svårast, att hitta balansen. Jag äter då klockan 19, direkt efter träningen istället. Då är det lugnt. Men om jag skulle äta en påse chips klockan 20 och lägger mig 22, då vaknar jag klockan 1-2 på natten och är hög, och måste fylla på med insulin. Det beror helt på vad jag äter och vad jag gör, förklarar Rasmus.
Det är alltid en planering med påfyllning av insulin så att man håller ett bra blodsockervärde.
- Jag tycker inte att det är jobbigt att ta sprutorna, men det är jobbigt att jag alltid måste ha med mig dem. Jag har alltid tänkt att man inte kan göra så mycket, utan bara tänka positivt, och acceptera det, avslutar Rasmus.

Text: Ann Fogelberg
Foto: Privat