Helena bytte livsstil och lever i dag ett friskt liv

Helena bytte livsstil och lever i dag ett friskt liv

När Helena fick diagnosen diabetes typ 2 kändes det som att hennes värld gick under. I dag är hon symtom- och nästan medicinfri och lever ett friskt liv med en bra livskvalitet.

Helena Ekstam, 72 år, är en pigg kvinna som fortfarande jobbar, trots sin ålder. Att hon ibland får jobba fler än 40 timmar i veckan verkar inte bekymra henne. Hon har även en annan livsstil i dag än vad hon hade 2007 då hon fick diagnosen diabetes typ 2. Det var när hennes husläkare hade konstaterat att hon hade haft alldeles för höga blodsockervärden tre gånger i rad som hon fick sin diagnos. Hon var då överviktig med för högt blodsockervärde och blodtryck.
- Jag fick medicin som min läkare sa att man även kunde gå ner i vikt på, säger Helena.
Men när hon började äta medicinen började även hennes mardröm.
- Min mage som hade varit perfekt innan pajade direkt.
Hon skulle ta medicinen morgon, middag och kväll, vilket inte alls var bra för henne och inte hållbart i längden. Hon la då av med tabletterna och fick en ny sort av hennes läkare som fungerade bättre och som gjorde att hon även fick ordning på sin mage igen.

Från 130 kilo till 80 kilo
År 2012 vägde hon 128 kg och trots att hon försökte banta så blev det inget resultat. Hon misslyckades gå ner i vikt hela tiden och tog kontakt med läkare inför en så kallad Gastric Bypass-operation. I och med att hon var över 60 år så skulle läkaren konsultera med andra läkare och återkomma till henne.
- Men de har fortfarande inte återkommit, fortsätter Helena.
Hennes son som var PT utbildade sig till osteopat och hade hört att andra hade blivit hjälpta via en klinik och rekommenderade henne att vända sig dit.
Så våren 2013 tog hon kontakt med Bülow Clinic, hon vägde då 130 kilo.
Med Bülowmetoden gick hon ner 50 kg på ett år. Det var hennes räddning och i dag väger hon fortfarande 80 kilo.
- Jag äter fortfarande medicin för mitt blodtryck, men inga mediciner för min diabetes typ 2. Mina blodsockervärden är bra, för de kollar jag fortfarande varje dag, tillägger Helena.

Mycket grönsaker
När det gäller kosten så äter hon frukost, lunch och middag. Till frukost blir det grönt te och en grapefrukt, till lunch en hemmagjord sallad samt någon frukt och till middag fisk, kyckling eller kött med grönsaker till.
- Jag äter mycket grönsaker som olika sallader, blomkål, broccoli, gurka och tomater och får inte tappa kontrollen, för då får jag dåliga värden direkt. Och stoppar jag i mig fel saker så får jag ett sug direkt, förklarar Helena.
En av hennes favoritrecept är köttfärssås med vitkål som hon gör en gång i veckan. Även wokad kycklingfilé i marinad med wokade grönsaker och färsk sallad hör till hennes favoriter (se recept nedan).
I dag äter hon inget fikabröd eller vanligt bröd, bara hembakta frökex. Hon äter heller inget ris eller pasta samt endast potatis vid jul och midsommar.
- Jag köper ofta räksmörgås, men då tar jag bort brödet och äter resten.
Hon har också blivit bättre på att läsa innehållsdeklarationen på varorna i butiken.
När det gäller alkohol så är hon ingen stor nyttjare av det. Så det blir bara några glas vitt vin i månaden.
Hon har valt ett helt nytt levnadssätt gällande motion också. Från att inte orka gå ut på en promenad till att gå cirka 7 000 steg om dagen.
- Allt hänger ihop med hur man mår inombords. Jag mådde inte bra inombords när jag var överviktig och hade dåligt självförtroende. Jag blev till och med elak mot min man. Men blir man lättare blir man också gladare och mår så mycket bättre. Redan efter en vecka kände jag att energin kom tillbaka. Det är ju en själv som man satsar på och får genom förändring en bättre livskvalitet. Så är du överviktig, gå ner i vikt och få mer energi och en bättre livskvalitet, avlutar Helena.

Det finns många olika behandlingsformer för att gå ner i vikt. Alla behandlingar passar inte alla. Vi på Diabetes Wellness Sverige vill att du ska ha ett så bra liv som möjligt och välja den kost som passar och fungerar bäst för just dig. Rådfråga alltid din vårdcentral vilken diet som är bäst för dig.

Text: Ann Fogelberg

Wokad kycklingfilé i marinad med wokade grönsaker och färsk sallad (2 pers)

2 kycklingfiléer

Marinad:
1,5 msk soja
4 msk olja
2 pressade vitlöksklyftor
10 färska basilikablad, hackade
1 tsk Ciboulladekrydda och/eller italiensk salladskrydda
några drag med pepparkvarnen

1 squash
10 blomkålsbuketter
10 cm purjolök
2 msk kokosfett eller jordnötsolja
½ huvud av huvudsallad
1 skvätt Teryiakimarinad

Skär filén i mindre bitar och lägg den i marinaden en halvtimme före maten (ju längre ju godare).
Skär grönsakerna i den storlek ni vill ha. Ta fram en wokpanna. Häll i jordnötsolja eller kokosfett. När den är varm, tillsätt kycklingbitarna och rör om hela tiden tills de är genomstekta. Bränn av med lite Teriyakimarinad, salta lite och peppra efter smak. Ta ur kycklingen och häll i grönsakerna och rör om i cirka fem minuter. Blada kycklingen med grönsakerna och servera en valfri grönsallad till.

Receptet är hämtat från boken ”Ät vad du är” av Eva Bülow
____________________________________________________________

Insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Sverige är en stiftelse som grundades 2006 i Sverige. Stiftelsens syfte är att samla in pengar till diabetesforskningen och sprida kunskapen om diabetes till allmänheten. Sedan starten har Diabetes Wellness Sverige skänkt ca 80 miljoner kronor till diabetesforskningen. Insamlingsstiftelsen ingår i ett nätverk av organisationer i flera länder som tillsammans stöttat forskning som syftar till att hitta ett botemedel mot diabetes och har ett 90-konto sedan 2007, 900116-5. www.diabeteswellness.se