Björn Rudman fick typ 2-diabetes på grund av stress. Foto: John Hagby

Björn fick typ 2-diabetes på grund av stress

När Björn köpte en hälsokontroll för att kolla sina värden efter en lång period av stress fick han diagnosen typ 2-diabetes.
- Jag hade då alldeles för högt korttids- och långtidssocker och fick börja med Metformin, säger Björn.
Vilket blev en omvändning för Björn som senare blev en av anledningarna till boken ”Det är inte ditt fel att du är trött”.

Samtalsterapeuten, författaren och föreläsaren Björn Rudman fick diagnosen typ 2-diabetes 2017, efter att han hade varit på en hälsokontroll och tagit en massa prover.
- Jag var nyfiken på hur det såg ut, och hade aldrig kollat mitt blodsocker tidigare, fortsätter Björn.
Efter han hade tagit alla prover ringde hans telefon en lördag.
”- Ja, du har superfina värden, så förutom att du har diabetes typ 2 så är allt kanon!
- … vad sa du?
- Jo, du har absolut en typ 2:a.
- Nej, men det är omöjligt, sa jag. Jag tränar kampsport på hög nivå, arbetar som professionell tränare och har järnkoll på maten.
- Hade du ätit innan du var här?
- Nej, proverna skulle ju tas på fastande mage.
- Ah, okej. Man får ha maxvärdet 6 i blodsocker på fastande mage som icke diabetiker och du hade 12,6 när du var här.”
(Ur boken Det är inte ditt fel att du är trött)
Vilket resulterade i att han fick diagnosen typ 2-diabetes och fick börja med Metformin. I och med att även hans långtidssocker var högt, så hade han haft diagnosen i minst tre månader.
Troligtvis var orsaken att han under en lång period hade ett större stresspåslag vid en ombyggnation på jobbet, där han även var fullbokad med patienter.
- Det var stressen som skapade min diabetes.
Björn hade inga klassiska symtom som visade på att han skulle kunna ha diabetes, utan det var istället stressen som utlöste sjukdomen.
Att bli sjukskriven för återhämtning, var inte att tänka på.
- Jag är ju egen företagare, så det fungerade inte.

Högt blodsockervärde vid stresspåslag
I början fick Björn Metformin, vilket gjorde att han blev dålig.
- Jag blev magsjuk av medicinen, så den funkade inte, berättar Björn.
Han fick då Januvia under en period, vilket inte heller fungerade.
- Därefter fick jag Ozempic som fungerade bra, men det finns ju inte att få tag i. Så sedan en månad tillbaka äter jag Rybelsus. Men i nuläget har jag alldeles för höga blodsockervärden, där det är mycket stress i vardagen, och har fått en högre dos.
Tidigare fick han Victoza, men det bästa hade varit om han kunde få Ozempic igen, som fungerar.
- Det är vid stresspåslagen som mitt blodsockervärde blir alldeles för högt.
I och med att han har en egen insulinproduktion så behöver han inget insulin i nuläget.
Trots att Björn tränar en gång om dagen, äter bra med fasta måltider och sover gott på nätterna, fick han typ 2-diabetes.
- Jag har märkt att det är bättre att jag minskar portionerna och äter fyra mål om dagen istället. Då blir mitt blodsockervärde bättre. Och jag äter mindre mängd pasta, ris och potatis. Men samtidigt behöver jag kolhydrater i och med att jag tränar mycket.

Bokaktuell med ”Det är inte ditt fel att du är trött”
Just nu är Björn aktuell med boken ”Det är inte ditt fel att du är trött”.
- Tanken från början var att jag skulle dokumentera sättet jag jobbar på som samtalsterapeut. Jag vill hjälpa så många jag kan. Jag vill att de ska komma ut ur den tråkiga spiralen och må bättre. Det finns så mycket saker i vardagen som skapar stress, förklarar Björn.
Boken innehåller bland annat om vad stress är och hur den påverkar oss. Hur vi kan hantera stress och vad vi bör ändra på i vårt beteende för att må bättre. Att få en ökad balans i livet. Med olika övningar och färdigheter som du behöver för att använda verktygen i verktygslådan samt vikten av träning, kost och hälsa, får du insikt om att du kan förändra saker i ditt liv.
- Jag skriver om hur vi kan identifiera orsaken till tröttheten och hur vi hittar sätt att återhämta energi. Vi behöver ofta omprogrammera vårt sätt att se på vårt eget välbefinnande och släppa de krav som andra ställer på oss. Du får även läsa en del om gränsdragningar. Förenklat kan man säga att du kommer att få lära dig att säga nej, och känna att det är okej. Gamla värderingar och erfarenheter kan vara i vägen när du ska förstå ditt värde. Det är inget konstigt alls, det är så vi människor fungerar. Men det går att förbättra. Det går att ersätta gamla värderingar med nya, snälla och bättre fungerade värderingar.

Björns senaste bok, "Det är inte ditt fel att du är trött"

Stress kan slå så olika
Björn har efter coronan fått många fler patienter.
- Stress, oro och ångest har ökat upp till 70 % i vissa grupper. Bland åldersgruppen 25-54 år lever över 50 % med stress. Några faktorer som skapar stressituationer är till exempel kriget med Putin, elpriser som går upp, matkassen som blir dyrare, räntor som skenar med mera. Det är stora hot som påverkar individerna. Att kanske få sälja huset och flytta till lägenhet. Vi behöver hjälpa människor och oss själva, påpekar Björn.
Konceptet stress kan slå så olika.
- Stress är nödvändigt för oss människor för att undvika faror och därmed säkra vår överlevnad. Hade vi inte haft detta utvecklade varningssystem hade vår art varit för länge sedan. Men när varningssystemet har varit i gång för mycket och för länge riskerar vi att bli sjuka.
Förutom två boksläpp och sitt jobb som samtalsterapeut håller Björn även föreläsningar för företag samt har en podd.
- Det blir cirka 20-30 föreläsningar per år. Det finns ingen enkel lösning. En tonåring kan ha sina besvär och en pensionär helt andra. Kunskap ska man dela med sig av. Där jag förhoppningsvis kan hjälpa andra, avslutar Björn.

Beställ Björns bok HÄR.

Här kan du läsa mer om Björn, bjornrudman eller följa honom på instagram, bjornrudman.

Text: Ann Fogelberg
Foto: John Hagby