Adam har utvecklat en app som är ett hjälpmedel för hans diabetes

Adam har utvecklat en app som är ett hjälpmedel för hans diabetes

För drygt ett år sedan fick Adam diagnosen typ 1-diabetes.
- Jag hade börjat gå ner mycket i vikt och började känna mig hängig efter måltiderna. Det var lite av en käftsmäll att få diagnosen typ 1-diabetes, säger Adam.

Adam Svensson, 43 år, har alltid idrottat och varit aktiv, så han trodde inte att han kunde få diabetes.
- Mina första tankar när jag fick diagnosen var att jag skulle få förkortad livslängd och bli av med en fot. Men tänkte samtidigt att det här inte får påverka mig, vilket blev uppstarten till carbmind, fortsätter Adam.
När Adam kontaktade vårdcentralen för sin viktnedgång och hängighet, hänvisade de honom direkt till Mölndals sjukhus. Där det visade sig att han hade 24 i blodsockervärde och fick diagnosen typ 1-diabetes och fick insulin direkt.
- De gav mig en diabetespenna i handen och sa ”varsågod, det här är ditt nya liv”. Det blev en chock för mig. Samtidigt som jag skulle börja räkna kolhydrater.
I och med att Adam i vanliga fall jobbar med IT, var hans första tanke att han genom AI skulle kunna hitta något som kunde underlätta hans diabetes. Han ville ju fortsätta leva sitt liv och började leta appar från sjukhussängen.
- Jag hittade inget speciellt och ville ha ett hjälpmedel som hjälpte mig. Hur kan jag hjälpa mig själv? Då föddes idén till carbmind.

Utvecklat en app som är ett hjälpmedel för de med diabetes
Väl hemma började han utveckla sin app som i dag fungerar på Iphone och Android. Och för cirka två månader släppte han appen.
- Jag tänkte att kan den hjälpa mig, kan den förhoppningsvis även hjälpa andra.
Appen går ut på att man räknar kolhydrater, berättar Adam.
- Jag tänkte att man skulle kunna ta en bild på sin maträtt och få en spec på vad varje enhet hade för kolhydrater samt summerat antal kolhydrater i slutet. Har du till exempel köttbullar med gräddsås, potatismos, lingon och sallad på din tallrik och tar en bild på det, så får du hur många kolhydrater, fetter, proteiner och kalorier varje del innehåller. Det är AI som ligger i botten och ska ge dig ett hum om hur många kolhydrater det är i maten som du har på tallriken. Appen är bara ett hjälpmedel, där du själv har kontrollen.
När han fick sin diagnos tänkte han att nu är mitt liv kört och har tagit bort vitt bröd och pasta ur sin kost.
- Jag tänkte först att kan jag inte ta ett glas vin eller dela en pizza. Men det funkar och jag äter bönpasta istället för vanlig pasta. Man måste bara planera sin mat lite mer. Jag har under tiden lärt mig och blivit inrutad i mina vanor.

Adam är nöjd med sin pump
I början tog Adam sprutor, men redan efter tre månader fick han erbjudande om att få en pump.
- Jag är tekniknörd och ville så klart ha en pump, vilken hjälper mig jättemycket. Och min Libre 3 ger mig totalkontroll, förklarar Adam.
I dag har Adam en Omnipod Dash och en Libre 3 som han tycker fungerar bra.
Libre 3 larmar när blodsockervärdet går under 3,9 samt över 10.
- Mitt mål är självklart att hålla mig inom målområdet på min Libre 3. Just i dag lyckades jag med en nästan helt rak linje utan toppar och dalar – nästan som att vinna på lotto. Så jag är nöjd. Men jag är ännu inte riktigt vän med min diabetes. Men det kommer väl.
Ingen i Adams släkt har typ 1-diabetes så det var en omställning i hans liv när han fick sin diagnos.
- Det är bara att acceptera att jag har sjukdomen som är en livsförändring som har påverkat hela min familj, avslutar Adam.

Appen finns att ladda ner till Apple och Android eller läs mer på carbmind.co
Apple https://apps.apple.com/us/app/carbmind/id6478709148
Android https://play.google.com/store/apps/details?id=com.carbmind.com
Carbmind.co https://carbmind.com/

På instagram ger Adam tips varje dag på Carbmind.

Text: Ann Fogelberg
Foto: Privat